آفتاب
لاریجانی پس از بازدید از نمایشگاه تاسیسات دریایی:

توافق با غرب در چارچوب‎های نظام مفید است/اختلافات در ریزه کاری‌ها

توافق با غرب در چارچوب‎های نظام مفید است/اختلافات در ریزه کاری‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توافق در چارچوب تعیین شده توسط نظام میان ایران و غرب مفید است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه تاسیسات دریایی اظهار داشت: این نمایشگاه نشان می دهد شرکت تاسیسات دریایی که با حضور مهندسان داخلی تاسیس شده است، در اکثر بخش های صنعت موفق است.

لاریجانی ادامه داد: بنده نیز در بازدیدی که از پارس جنوبی داشتم از نزدیک شاهد توانمندی قابل توجه مهندسان ایرانی درصنایع دریایی بودم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ما کشوری نفت خیز هستیم، همیشه باید در این بخش از صنایع دریایی قدرتمند باشیم. این نمایشگاه به خوبی دستاوردها و قدرت صنایع دریایی را نشان می دهد و سند افتخاری برای کشور است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص پایبندی طرف غربی به تعهدات خود در خصوص فروش نفت در توافق ژنو، گفت: آنچه مهم است این است که توافق ژنو پایه ای برای توافق اصلی شود، توافق ژنو موقت است، ما گام کوچکی را برداشتیم و آنها نیز گام کوچکی را برداشته اند.

لاریجانی ادامه داد: بر اساس توافق ژنو طرف غربی جلوی اقدامات بعدی در خصوص افزایش تحریم ها را گرفت و قرار بود آزادی عملی را برای فروش نفت و پتروشیمی در حد و حدودی مشخص ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اصل موضوع در توافق نهایی بررسی خواهد شد که در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته است و در اصولی افکار به هم نزدیک شده اند و الان زمان نگارش است.

لاریجانی با بیان اینکه در ریزه کاری‌ها همیشه اختلافات زیاد است، گفت: طرفین تلاش می کنند بیشترین سهم را در همین بخش های ریزه کاری به دست آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من فکر می کنم تیم مذاکره کننده باید با حوصله و دقت نظر این مرحله را پشت سر بگذارد تا بتواند تمام توافقات صورت گرفته را در چارچوب اجزا متجلی کند.

وی تاکید کرد: اگر توافقی در چارچوب هایی که نظام مشخص کرده است صورت بگیرد برای نظام مفید است، منتها الان در بخش هایی اختلاف نظر وجود دارد که باید در مذاکرات حل شود.

لاریجانی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص تعهدات مجلس برای سرمایه گذاری در میادین مشترک، گفت: در بودجه سال گذشته و امسال مجلس خیز بزرگی در این بخش برداشت و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در این زمینه ها امکان سرمایه گذاری را فراهم کرد. وزیر نفت هم اعلام کرد از این ظرفیت ها به خوبی استفاده شده است. امیدواریم در سال ۹۴ ساماندهی جدید و جدی ای برای استفاده از نیروی داخلی در زمینه توسعه میادین نفتی داشته باشیم.

کد N848298

وبگردی