آفتاب

سفر نخست‌وزیران ژاپن و کانادا به اوکراین/ تاکید بر حمایت از دولت کی‌یف

سفر نخست‌وزیران ژاپن و کانادا به اوکراین/ تاکید بر حمایت از دولت کی‌یف

رهبران ژاپن و کانادا پیش از مذاکرات گروه هفت که روسیه در آن اجازه حضور نیافته به اوکراین رفته و با مقام‌های این کشور دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "شینزو آبه"، نخست‌وزیر ژاپن و "استفان هارپر"، همتای کانادایی‌اش با "پترو پوروشنکو"، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کرده و هر دو قرار است در نشست گروه هفت که روسیه اجازه حضور در آن را ندارد، نیز شرکت کنند. این دو مقام ارشد ژاپن و کانادا به پوروشنکو تضمین دادند که آنها همچنان می‌دانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قوانین بین‌المللی را در اوکراین نقض می‌کنند.

سفر نخست‌وزیران کانادا و ژاپن به کی‌یف در حالی انجام شد که وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد "هایدی تاگیاوینی"، میانجی‌گر ارشد سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین به خاطر ناکامی در میانجی یک آتش‌بس با دوام و بدتر شدن اوضاع در اوکراین از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

پوروشنکو در حال حاضر به دنبال بسیج کردن رهبران ارشد جهان در نشستی است که امروز (یکشنبه) در آلمان برگزار می‌شود تا به این وسیله پاسخی سخت‌تر به روسیه بدهد.

آبه در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: ژاپن به عنوان کشور بعدی که ریاست دوره‌ای گروه هفت را برعهده می‌گیرد، هرچه را که امکان دارد انجام می‌دهد تا راه‌حل صلح‌آمیزی را برای بحرانی که اوکراین امروزه با آنها مواجه است، بیابد. من به تمامیت ارضی، اجرای قوانین و یکپارچگی اوکراین احترام می‌گذارم.

پوروشنکو سفر آبه به کی‌یف را یک ارزش نمادین و تاریخی بزرگ خواند و گفت: ما از تصمیم قاطع ژاپن در عدم به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه استقبال می‌کنیم.

هارپر نیز به مشکلاتش با پوتین اشاره کرد و گفت: ما الحاق غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه به روسیه را قبول نداریم. تا زمانی که نیروهای اشغالگر از مناطق متعلق به اوکراین خارج نشوند و تمامیت ارضی اوکراین احیا نشود، پوتین با پیامدهای مخرب آن مواجه خواهد بود و تحریم‌های اقتصادی همچنان باقی می‌ماند.

اوکراین

انتهای پیام

کد N848185

وبگردی