آفتاب

همکاری روسیه و تونس در مصارف صلح آمیز انرژی هسته‌ای

همکاری روسیه و تونس در مصارف صلح آمیز انرژی هسته‌ای

شرکت هسته‌ای روس اتم و تونس تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه گسترش همکاری‌ها مربوط به مصارف صلح آمیز انرژی هسته‌ای به امضاء رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، این تفاهم‌نامه هسته‌ای توسط نیکولای اسپاسکی، معاون رییس کل شرکت هسته‌ای روس اتم و علی گوتلی، سفیر تونس در روسیه به امضاء رسید.

بنابر اعلام شرکت روس اتم، این تفاهم‌نامه برای اولین‌بار چارچوب قانونی لازم برای همکاری روسیه و تونس در حوزه‌های مختلف مربوط به انرژی هسته‌ای را فراهم کرده است.

بنابراین تفاهم‌نامه دو کشور در حوزه‌هایی مثل حمایت از توسعه‌ زیرساخت‌های هسته‌ای تونس، انجام تحقیقات بنیادین هسته‌ای، طراحی، ساخت و فعالیت نیروگاه‌ها و راکتورهای هسته‌ای تحقیقاتی در تونس، تولید و استفاده از رادیو ایزوتوپ‌ها در صنعت، داروسازی و کشاورزی، مدیریت پسماندهای رادیواکتیو هسته‌ای و تعلیم و آموزش مختصصان هسته‌ای برای فعالیت در نیروگاه‌ها با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

هم‌چنین به گفته شرکت روس اتم، این تفاهم‌نامه شامل تشکیل یک کارگروه مشترک برای اجرای پروژه‌های مقدماتی لازم که به اجرای ساخت راکتورهای هسته‌ای تونس کمک خواهد کرد می‌شود.

این تفاهم‌نامه مقدمه یک قرارداد همکاری هسته‌ای دیگر میان دولت‌های این دو کشور در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خواهد بود.

انتهای پیام

کد N847809

وبگردی