آفتاب
یان‌کوبیش در دیدار با ولایتی:

کمک‌های ایران در حفظ تمامیت ارضی عراق حائز اهمیت است

کمک‌های ایران در حفظ تمامیت ارضی عراق حائز اهمیت است

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق گفت: به طور حتم کمک‌های ایران برای شکست تروریسم در منطقه و ایجاد ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی به ویژه در عراق بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشورمان بعدازظهر امروز در دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک با یان‌کوبیش نماینده سازمان ملل در امور عراق دیدار کرد.

در این دیدار رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: داعش تهدیدی برای همه جهان است و فقط مخصوص خاورمیانه نیست.

وی افزود: ما از انگیزه حمایت‌کنندگان از داعش و اقداماتی که انجام می‌دهند تا حدود زیادی اطلاع داریم. فعالیت کشورهایی که این گروه و گروه‌های مشابه تروریستی را از نظر سلاح، آموزش، تجهیزات و مهمات پشتیبانی می‌کنند را غیرقابل قبول می‌دانیم که موجب کشتار تعداد زیادی از افراد شده‌اند.

ولایتی تصریح کرد: همانطور که بارها اعلام کردیم، ایران به سوریه و عراق کمک خواهد کرد و اگر کمک‌های جمهوری اسلامی ایران نبود، شاید وضعیت به گونه‌ای ترسیم می‌شد که برخی کشورهای غربی با حمایت برخی کشورهای آسیایی منطقه، نسبت به تجهیز و آموزش گروه‌های تروریستی و اعزام آنها به سوریه و عراق و لبنان در جهت کشتار مردم و از بین بردن زیرساخت‌ها و اجرای نقشه‌های تفرقه‌افکنانه اقدام می‌کردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بیان کرد: ما معتقدیم این گروه‌ها برای به وجود آورندگان خود هم خطرآفرین هستند.

ولایتی تاکید کرد: به کمک‌های خود به کشورهای منطقه ادامه می‌دهیم و امنیت کشورهای همسایه را امنیت خود می‌دانیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که در مرزهای جمهوری اسلامی ایران، گروه‌های تروریستی فعالیت داشته باشند، حتما جمهوری اسلامی ایران منفعل عمل نخواهد کرد و به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.

نماینده سازمان ملل در امور عراق همچنین در دیدار با ولایتی بیان کرد: خطر داعش، خطر بسیار جدی است و نقش ایران در مبارزه با تروریسم قابل توجه و بسیار مهم است.

یان‌کوبیش تاکید کرد: متاسفانه وضعیت دو کشور سوریه و عراق بسیار پیچیده است و به طور حتم کمک‌های ایران برای شکست تروریسم در منطقه و ایجاد ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی به ویژه در عراق بسیار حائز اهمیت است.

ولایتی: در عراق راه‌حل نظامی وجود ندارد

ولایتی همچنین در جمع خبرنگاران درباره این دیدار گفت: در عراق راه‌حل نظامی وجود ندارد و ما با نماینده دبیرکل توافق کردیم که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر باید به اتحاد و همبستگی ملت عراق کمک کنند و داعش به عنوان یک گروه تروریستی، دشمن همه ملت‌های منطقه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: مطمئن هستم که آقای العبادی هم از اینکه جمهوری اسلامی ایران به عراق کمک می‌کند، راضی بوده‌اند و به نماینده سازمان ملل تاکید کردیم که فارغ از نفوذ برخی از کشورها، بر اتحاد، صلح و همبستگی عراق تاکید داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر هر نوع تلاش بین‌المللی که به همبستگی ملت عراق کمک کند و باعث ایجاد صلح و استمرار یک عراق مستقل شود، تاکید دارد.

ولایتی درباره نظر نماینده سازمان ملل در مورد نیروهای مردمی عراق، اظهار داشت: نظر ایشان در این باره مثبت بود و معتقد بود که ایران هم نقش مهمی برای کمک به دولت عراق دارد.

یان‌کوبیش:ایران کمک‌های انسان‌دوستانه‌ بسیاری به عراق داشته است

همچنین یان‌کوبیش - نماینده سازمان ملل در امور عراق در جمع خبرنگاران گفت: سازمان ملل بر همکاری دو کشور و دولت ایران و عراق و انسجام حاکمیت عراق تاکید بسیار زیادی دارد و معتقد است ایران کمک‌های بشردوستانه و انسان‌دوستانه‌ بسیاری به عراق داشته است و در زمینه دشمن مشترک(داعش) کمک‌های زیادی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه بنده ایجاد اتحاد، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و تلاش کردم با همکاری جمهوری اسلامی ایران، اتحاد و حاکمیت عراق را حفظ کنیم و سعی کردم تا سایر کشورها را نیز به کمک بیاورم.

 

کد N847697

وبگردی