آفتاب

مقام صهیونیست تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را خواستار شد

مقام صهیونیست تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را خواستار شد

رژیم صهیونیستی که تا چندی پیش از تفاهم به دست آمده در لوزان به عنوان چارچوبی برای یک توافق بد یاد می کرد، این بار مدعی شده که پایبندی به ضرب الاجل ۳۰ ژوئن به قیمت باج دادن به ایران تمام می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولیتیکو، برخی از احزاب و کارشناسان سیاسی که در جهت منافع رژیم صهیونیستی عمل می کنند، تعیین ضرب الاجل برای حصول توافق هسته ای با ایران را خطرناک توصیف کرده و به تازگی زمزمه تمدید تاریخ مذاکرات را سر می دهند.

در همین راستا، «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی که این هفته در واشنگتن به سر می برد مدعی شد که ممکن است تهران بخواهد از ضرب الاجل ۳۰  ژوئن به عنوان ابزار فشار برای رسیدن به اهداف خود در طول مذاکره سود ببرد و لذا از دولت اوباما خواست که خودش را درگیر پایبندی به این تاریخ نکند.

اشتاینیتز در گفتگو با پولیتیکو مدعی شد: به نظر می رسد که ایرانی ها به تاکتیک نزدیک شدن به ضرب الاجل آن هم بدون رسیدن به توافق سود می برند. در این مدت باقی مانده، مجالی برای شفاف سازی جزئیات و راه های گریز قانونی وجود ندارد و این می تواند به نفع ایران تمام شود.

ناگفته نماند که حصول توافق هسته ای با ایران بزرگترین اولویت «باراک اوباما» در زمینه سیاست خارجی است که از آن به عنوان بهترین جایگزین برای جنگ یاد می کند. در این میان، وعده به نتیجه رساندن مذاکرات تا ضرب الاجل تعیین شده به یکی از نقاط ضعف اوباما و تیم مذاکره کننده اش بدل شده است چرا که از یک سو مخالفین تمدید مذاکرات مدعی هستند که ایران تنها به فکر کش دادن زمان است و زیر بار محدود کردن برنامه هسته ای خود نمی رود و در مقابل موافقان تمدید مذاکرات ادعا می کنند که خطر بزرگتر تن دادن به خواسته های ایران از بیم نقض مهلت تعیین شده است.

در هر صورت، مقامات رسمی دولت اوباما فی الحال قصدی به تغییر برنامه زمانی خود ندارند و حتی «ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، مجددا بر این نکته تاکید کرده که تمرکز کاخ سفید بر روی به نتیجه رساندن مذاکرات تا تاریخ تعیین شده یعنی ۳۰ ژوئن است. وی اظهار امیدواری کرد که مسائل باقی مانده تا آن زمان حل شود.

کد N847613

وبگردی