آفتاب

تایمز: به نفع غرب نیست اردوغان پیروز انتخابات باشد

تایمز: به نفع غرب نیست اردوغان پیروز انتخابات باشد

روزنامه انگلیسی تایمز در تحلیلی درباره انتخابات ترکیه نوشت که به نفع غرب نیست رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه اکثریت آراء را به دست آورد و سلطه خود را بر تمام کشور بگستراند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه در ادامه نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که بسیاری وی را با پادشاهان عثمانی مقایسه می‌کنند، مدت‌هاست قدرت را قبضه کرده و منتقدان می‌گویند اینکه یک شخص مدتی طولانی در قدرت باقی بماند یقینا با خود فساد می‌آورد.

اردوغان اخیرا یکی از رهبران مخالفان را تنها به این دلیل که گفته بود "در کاخ ریاست‌جمهوری جدید اردوغان با بیش از 1100 اتاق، دستشویی‌های مطلا ساخته شده" محاکمه کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: اردوغان به انتخاباتی که یکشنبه برگزار خواهد شد، چشم دارد و امیدوار است که حزبش در پارلمان اکثریت آراء را کسب کرده و او بتواند قانون اساسی را تغییر دهد تا به این ترتیب ترکیه به کشوری با نظام ریاست جمهوری به جای نظامی پارلمانی کنونی تبدیل شود و اردوغان بار دیگر قدرت اجرایی کشور را به دست گیرد.

تایمز در ادامه نوشت: حزب عدالت و توسعه 312 نماینده در پارلمان فعلی دارد و اگر بخواهد قانون اساسی را اصلاح کند تعداد نمایندگانش باید به 320 نماینده در پارلمان جدید افزایش یابد و بعد از تصویب قانون همه‌پرسی نیز انجام شود.

البته در صورتی که تعداد نمایندگان این حزب به 367 تن برسد، این حزب بدون نیاز به همه‌پرسی می‌تواند قانون اساسی را اصلاح کند که این امر بعید به نظر می‌رسد.

این روزنامه در پایان نوشت: به نفع غرب نیست که اردوغان در انتخابات پارلمانی و به تبع آن به خواسته‌های خود در قبضه کردن قدرت دست یابد.

انتهای پیام

کد N847451

وبگردی