آفتاب

درخواست سناتورهای آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران

درخواست سناتورهای آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران

ایسنا نوشت:

سناتورهای آمریکایی تمدید 10 ساله تحریم‌های کنگره علیه ایران را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه هافینگتن پست سناتورها مارک کرک و باب منندز با ارائه یک متمم جدید در بودجه دفاعی آمریکا خواهان تمدید 10 ساله تحریم‌های کنگره علیه تهران شدند که در صورت تصویب تحریم‌های ایران که قرار است در سال 2015 به پایان برسد تا پایان 2026 ادامه خواهد یافت.

این سناتورها در حالی درخواست خود برای تمدید دوباره تحریم های ایران را مطرح کرده‌اند که کمتر از یک ماه تا پایان ضرب‌الاجل 30 ژوئن برای دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق جامع فرصت باقی مانده است بنابراین تصویب این متمم می‌تواند این مذاکرات حساس را پیچیده کند.

ایران و گروه 1+5 هم‌اکنون تلاش می‌کنند تا به یک راه‌حل نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌ها علیه این کشور دست یابند. این کشورها در اوایل ماه آوریل توانستند به یک چارچوب کلی برای توافق نهایی دست پیدا کنند و اکنون در تلاشند تا این توافقات را نهایی کنند.

به نوشته هافینگتن پست، متمم جدید کرک منندز می‌تواند نظم کنونی در مذاکرات را به هم بریزد و به ایرانی‌ها نشان دهد که باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا قادر نیست سیاست تحریم‌های مجلس خود را کنترل کند. کنگره در حال حاضر نیز بر اساس قانونی که ماه گذشته به تصویب رسید قادر است تا 30 روز پس از حصول توافق با ایران آن را بررسی و درباره‌اش اظهارنظر کند.

سناتورها کرک و منندز پیش از این نیز طرحی را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا 30 ژوئن مطرح کرده بودند اما اوباما تهدید کرده بود در صورت تصویب، آن را وتو خواهد کرد چون به روند مذاکرات آسیب می‌زند.

پیتر بیلر بک یک کارشناس سیاسی در اندیشکده راه سوم متمم جدید کرک منندز را محکوم کرد و گفت: این متمم در شرایط کنونی مذاکرات که ما در آخرین مرحله از این مذاکرات و حساس‌ترین آن قرار داریم غیرضروری و نابهنگام است.

5252

کد N847355

وبگردی