آفتاب

اندیشکده آمریکایی: کره شمالی طی ماه‌های آتی آزمایش اتمی انجام نمی‌دهد

اندیشکده آمریکایی: کره شمالی طی ماه‌های آتی آزمایش اتمی انجام نمی‌دهد

اندیشکده آمریکایی اعلام کرد تصاویر اخیر ماهواره‌ای نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ آزمایش اتمی جدیدی را در ماه‌های آتی میلادی انجام نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره‌شمالی اخیراً لفاظی‌های خصمانه خود را افزایش داده و ظرفیت‌های اتمی و موشکی‌اش را تقویت کرده و مدعی است که به صورت موفقیت‌آمیزی یک موشک بالستیک را ماه گذشته میلادی از یک زیردریایی شلیک کرده است.

موسسه آمریکا- کره در دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای اما هیچ نشانه‌ای از آمادگی برای چهارمین آزمون اتمی ندارد.

جک لیو، تحلیلگر این موسسه در وب سایت نورث 38 نوشت: تصاویر اخیر از یک ماهواره تجاری نشان می‌دهد که کره‌شمالی در سایت آزمایش اتمی خود به نام «پونگی- ری» به انجام ساخت‌وسازهای عادی و مرتب بهاره می‌پرازد و هیچ نشانه‌ای از انجام اقدامات برای آزمایش‌های اتمی وجود ندارد. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که دست‌کم تا پاییز 2015 این کشور آزمایش جدید اتمی انجام دهد.

کره‌شمالی در 2006، 2009 و 2013 سه آزمایش اتمی انجام داد و همگی آنها در همین سایت صورت گرفت که در شمال شرق این کشور واقع است.

حفر یک تونل جدید برای آزمایش اتمی در سایت مذکور که آوریل 2013 آغاز شد، در نوامبر 2013 متوقف شد و در فوریه 2014 از سر گرفته شده بود، کاملا متوقف شده است هنوز مشخص نیست که آیا کار حفر این تونل کامل شده یا تا همچنان متوقف است. ماه گذشته میلادی کره‌شمالی تهدید اتمی خود را افزایش داد.

یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی آمریکا این ادعا از جانب دولت پیونگ‌یانگ را مبنی بر تقویت توانایی کوچک‌سازی کلاهک‌ها برای قرار دادن بر روی موشک‌های دوربرد را رد کرد اما این مساله را پذیرفت که این کشور در حال توسعه و ساخت تعدادی موشک دوربرد شامل بالستیک است که در نهایت تهدیدی علیه متحدان واشنگتن و خود آمریکا محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N847319

وبگردی