آفتاب

تاکید دوباره هارف بر پایبندی ایران به تعهداتش

تاکید دوباره هارف بر پایبندی ایران به تعهداتش

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایران در عمل نشان داده که می‌تواند ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را تبدیل کند و این کار را تاکنون انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا د رنشست خبری روز جمعه خود بار دیگر به سوالات خبرنگاران درباره‌ ادعای اخیر یک روزنامه‌ آمریکایی مبنی بر افزایش 20درصدی ذخیره اورانیوم غنی شده ایران پاسخ داد و گفت: ایران در بازه زمانی بعد از برنامه اقدام مشترک و تا اولین تمدید این مذاکرات مقادیر لازم از ذخایر اورانیوم دارای غنای پایین خود را (LEU) از حالت هگزافلوراید اورانیوم به یک ماده شیمیایی دیگر تبدیل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: استفاده از این شکل شیمیایی اورانیوم برای گریز هسته‌ای بسیار سخت‌تر است. همچنین کارشناسان ما پیش بینی می‌کنند که ایران برای تبدیل هگزافلوراید اورانیوم تولید شده اضافی در مدت زمان دومین تمدید مذاکرات مشکلی نخواهد داشت.

هارف تاکید کرد: ایران پیش از این دو بار این کار را انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این پروسه نظارت داشته است . آنها به لحاظ فنی می دانند که چطور باید این کار را انجام دهند و ما هم با آنها درباره‌ی این که چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند گفت و گو کرده‌ایم.

وی یاد آور شد: بنابراین مساله‌ای نیست که ما به حرف آنها اعتماد می‌کنیم ما عمل آنها را دیده‌ایم به علاوه این که اگر آنها این کار را انجام ندهند مشکل ایجاد خواهد شد.

هارف تصریح کرد: سوال فنی دیگری که وجود دارد این است که ایران باید در طول پروسه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ذخیره اورانیوم خود را تا 300 کیلوگرم کاهش دهد و ما هم اکنون درباره‌ی این که چطور می‌خواهند این کار را انجام دهند رایزنی می‌کنیم. راههای زیادی وجود دارد که می‌توانند این کار را انجام دهند. می‌توانند آن را از کشور خارج کنند یا در بازار آزاد بفروشند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد:‌ از طرف دیگر دلیل این که ذخیره اورانیوم ایران افزایش یا کاهش می‌یابد این است که آنها اجازه غنی سازی اورانیوم را دارند. اما طبق برنامه اقدام مشترک باید آن را تبدیل کنند که نشان دادند قادر به انجام آن هستند.

هارف در ادامه هدف از ضرب‌الاجل 30 ژوئن را حصول یک توافق جامع دانست و گفت که ذخیره اورانیوم ایران تا آن روز باید 7 هزار و 650 کیلوگرم باشد.

وی بار دیگر تاکید کرد: ایران به تعهدات خود عمل کرده و به این کار ادامه می‌دهد همانگونه که ما و دیگر هم‌پیمانان‌مان در گروه 1+5 به برنامه اقدام مشترک پایبند بوده‌ایم. مساله‌ای که اکنون روی آن کار می‌کنیم برگرداندن توافقات انجام شده به یک توافق جامع با ضمیمه‌های آن است.

وی همچنین درباره‌ی همکاری آمریکا با رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: ما بارها مکالمات و رایزنی‌هایی را با اسراییلی‌ها در این زمینه داشته‌ایم که هم در سطح سیاسی، هم در سطح فنی و در سطح اطلاعاتی بوده است بنابراین این رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت.

هارف درباره‌ اذعان مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی مبنی بر داشتن نشست‌های محرمانه علیه ایران از آغاز سال 2014 تاکنون گفت: من از این اخبار مطلعم. اما معتقدم که آنها خود می‌توانند بهتر در این باره توضیح دهند همانطور که می‌دانید ما همواره هم‌پیمانان‌مان در منطقه شامل سعودی‌ها و اسراییلی‌ها را از روند مذاکرات مطلع کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز اواسط هفته گذشته در گزارشی مدعی شد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش دادند که میزان ذخیره اورانیوم با غنای 5 درصد ایران طی 18 ماه اجرای توافق اولیه ژنو حدود 20 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که آژانس پیش از این در گزارشات خود بارها تایید کرده است که ایران به تعهدات خود طبق برنامه اقدام مشترک که در نوامبر 2013 با گروه 1+5 بر سر آن توافق رسید عمل می‌کنند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز آن را غیر دقیق خوانده و گفته بود که ایران به تعهداتش پایبند است.

انتهای پیام

کد N847253

وبگردی