آفتاب

جشنواره امام رضا(ع) فرصتی برای تعمیق باورهای دینی کودکان

جشنواره امام رضا(ع) فرصتی برای تعمیق باورهای دینی کودکان

سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) فرصت مغتنمی برای تربیت کودکان و آشنا کردن آنان با نور امامت و ولایت است.

سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) فرصت مغتنمی برای تربیت کودکان و آشنا کردن آنان با نور امامت و ولایت است.

در این میان فعالیت‌های رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با هدف درونی‌کردن و تعمیق‌بخشی باورهای دینی در بین مخاطبان اجرا می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، مسئولیت کارگروه کودک و نوجوان این رویداد بین‌المللی را بر عهده دارد.

کانون در این جشنواره با 8 موضوع «کتاب‌سازی»، «نشریه‌نگاری کاغذی»، «قصه‌گویی»، «خوشنویسی»، «نقاشی»، «شعرخوانی و مشاعره»، «داستان کوتاه» و «معرفی شخصیت» مخاطبان خود را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کتاب‌هایی که کودکان خلق می‌کنند

کودکان و نوجوانان با خلق کتاب با موضوع امام رضا(ع)، ارادت ویژه خود را به پیشگاه امام هشتم ابراز می‌کنند.

امام رضا(ع)، آداب و رسوم زیارت (با نگاهی به ویژگی‌های بومی هر منطقه)، زندگی‌نامه‌ی امام رضا(ع)، معجزات امام مرتبط با زندگی خانواده و اطرافیان امام رضا(ع)، خاطرات زیارت، احادیث و روایات امام رضا(ع) با تاکید بر موضوع‌هایی همچون رفتار بزرگ‌تر‌ها با کودکان و نوجوانان و... از محورهای موضوعی این رقابت است.

دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان این جشنواره با انتشار فراخوانی مهلت شرکت در این مسابقه را 10 مرداد 1394 تعیین کرده است.

نشریه‌های رضوی به روی دیوار می‌رود

کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شرکت در مسابقه نشریه‌نگاری کاغذی رضوی تا 10 مرداد 1394 فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام ارسال کنند.

معرفی شخصیت امام رضا(ع)، خاندان و یاران ایشان، احادیث و روایات امام رضا(ع)، آداب و رسوم و خاطرات زیارت، مفاهیم رضوی با استناد به احادیث، از جمله محورهای موضوعی این مسابقه است.

بر همین اساس، محتوای مطالب متناسب با سن ارایه کنندگان و مخاطبان نشریه در نظر گرفته شود. عنوان نشریه کوتاه، خلاق، با معنا و متناسب انتخاب شود.

قصه‌گویان از امام رضا(ع) می‌گویند

قصه‌گویان رضوی بار دیگر برای شرکت در سیزدهمین جشنواره امام‌رضا(ع) آماده می‌شوند.

علاقه‌مندان باید در زمان تعیین شده آثار خود را به دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام ارسال کنند.

این مسابقه شامل بخش مربیان کانون، بخش آزاد (همکاران بازنشسته‌ی کانون، معلمان، دانشجویان، روحانیون و کارکنان سایر نهادهای فرهنگی) است.

بر اساس فراخوان این مسابقه، شیوه‌ی اجرای این رقابت در دو بخش بدون ابزار و با ابزار است که در بخش بدون ابزار قصه‌گو بدون استفاده از ابزار خاص و تنها با بهره‌گیری از توانایی و خلاقیت خود مانند کلام، صدا، حرکات ویژه، بیان و تغییر صدا به اجرای قصه‌گویی می‌پردازد و در بخش با ابزار، قصه‌گو با استفاده از هر نوع ابزاری مطابق معیارهای اخلاقی، کاری و تربیتی اجرا می‌کند.

توجه به مضامین احادیث رضوی در قصه‌ها، مد نظر قرار دادن اعتبار روایی قصه‌ها و پرهیز از اجرای نمایشی از نکات قابل توجه قصه‌گویان است.

احادیث رضوی خوشنویسی می‌شود

علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه «خوشنویسی رضوی» تا اول مرداد 1394 فرصت دارند تا آثار خود را دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام ارسال کنند.

«احادیث»، «روایات»، «زندگی امام رضا‌(ع)»، و «اشعار درباره‌ی امام رضا(ع)»، محورهای موضوعی این مسابقه ملی است.

مسابقه «خوشنویسی رضوی» در دو بخش «خط تحریری» و «خط درشت در گرایش‌های نستعلیق، شکسته‌ی نستعلیق، نسخ و ثلث» برگزار می‌شود و استفاده از تکنیک‌های گوناگون زمینه‌سازی برای کاغذ خوشنویسی آزاد است.

«شعرخوانی و مشاعره رضوی» با نام امام هشتم

«شعرخوانی و مشاعره رضوی» از سری مسابقات ویژه‌ی کارگروه کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام است که از سوی کانون برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان می‌توانند اشعار و سروده‌های خودشان را که مرتبط با موضوع رضوی است به جشنواره ارسال کنند.

بر اساس این فراخوان، در این بخش داوطلبان به حفظ و خوانش اشعاری اقدام می‌کنند که دارای قالب شعری بوده و از نظر معنی شفاف و مناسب گروه سنی کودک و نوجوان باشد.

در عین حال، در بخش مشاعره تقویم زمانی اجرای مشاعره در 3 مرحله طراحی شده و در بخش شعرخوانی تاریخ انجام مراحل استانی در اختیار استان است که از برگزیدگان هم‌زمان با دهه کرامت تقدیر خواهد شد.

سفر زیارتی کودکان نقاشی می‌شود

کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شرکت در مسابقه «نقاشی رضوی» تا یکم مرداد 1394 فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه کارگروه کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام ارسال کنند.

«سفر زیارتی من به حرم امام رضا(ع)»، «مهربانی امام رضا(ع) و کودکان»، «خانواده‌ی من و حرم امام رضا(ع)»، «پاداش امام رضا(ع) و پرندگان حرم امام رضا(ع)» از محورهای موضوعی این رقابت است.

آثار باید در ابعاد 25 در 35 سانتی‌متر بر روی مقوا به دبیرخانه ارسال شود و استفاده از هر تکنیکی به غیر از کلاژ برجسته در این نقاشی‌ها آزاد است و البته دخالت مستقیم بزرگ‌سالان در فکر، ایده و اجرای اثر باعث حذف نقاشی از جریان داوری خواهد شد.

این در حالی است که با آغاز فصل تعطیلی مدارس در ماه‌های خرداد و تیر سفرهای زیارتی مردم ایران به مشهد مقدس افزایش می‌یابد و این امر فرصت مناسبی برای نقاشی کردن با موضوع‌های این مسابقه را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهد.

ابراز ارادت به امام رئوف با نوشتن «داستان کوتاه رضوی»

علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه «داستان کوتاه رضوی» تا روز 20 تیر برای ارسال آثار خود به دبیرخانه کارگروه کودک ونوجوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام فرصت دارند.

محور موضوعی این مسابقه احادیث، روایات، زندگی امام رضا(ع) و اشعار درباره‌ی این امام بزرگوار تعیین شده است.

در همین حال هدف از اعلام فراخوان داستان کوتاه رضوی، ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و دانش‌افزایی در حوزه ادبیات رضوی (به ویژه داستان‌نویسی) اعلام شده است.

کودکان شخصیت امام رضا(ع) را معرفی می‌کنند

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب مسابقه معرفی شخصیت، به معرفی امام رضا علیه‌السلام و یاران ایشان می‌پردازند.

شخصیت امام رضا(ع) از تولد تا شهادت، خاندان امام رضا(ع)، منسوبین امام رضا(ع)، یاران امام رضا(ع) از آغاز تاکنون و چهره‌های ماندگار رضوی از محورهای موضوعی این رقابت است.

بر اساس این فراخوان، همه مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کانون سراسر کشور می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

در این فراخوان آمده است: معرفی شخصیت بایستی به صورت فردی طراحی، اجرا و ارایه شود. طرح، پیش از ارسال به دبیرخانه در مرکز فرهنگی هنری اجرا شده؛ فرآیند فعالیت نیز تبیین، اجرا، مستند و مکتوب شود.

فراخوان کارگروه کودک و نوجوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با 8 موضوع «نقاشی»، «خوش‌نویسی»، «داستان کوتاه»، «شعرخوانی و مشاعره»، «معرفی شخصیت»، «نشریه‌نگاری» (کاغذی)، «قصه‌گویی» و «معرفی کتاب» (کتاب‌سازی) در پایگاه اطلاع‌رسانی کانون به نشانی www.kanoonnews.ir منتشر شده است.

بر اساس این گزارش،‌ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده در دهه کرامت برابر با 25 مرداد تا چهارم شهریور سال 1394 در تمام استان‌های ایران و 220 نقطه از جهان برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه این جشنواره هم زمان با میلاد باسعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم برگزار می‌شود و آیین اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و آگاهی از نحوه شرکت در هر یک از برنامه‌هی این جشنواره می‌توانند به سایت سه زبانه «شمس توس» به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌های‌: 9-05132283044 به عنوان پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان معرفی شده است.

انتهای پیام

کد N847181

وبگردی