آفتاب

هشدار سازمان‌ملل درباره وضعیت آوارگان سوری در اردن

هشدار سازمان‌ملل درباره وضعیت آوارگان سوری در اردن

سازمان ملل هشدار داد ;i به دلیل کافی نبود منابع مالی برای تامین نیازهای فوری آوارگان سوری در اردن، اردوگاه‌های آوارگان در این کشور در ماه رمضان شاهد فاجعه‌ای انسانی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، جاناتان کمبل، مشاور منطقه‌ای و هماهنگ‌کننده اضطراری برنامه غذای سازمان ملل در اردن اعلام کرد: بودجه‌ای که سازمان برای سه ماه آینده نیاز دارد، 41 میلیون دلار است و این در حالی است که ما تنها چهار میلیون دلار بودجه داریم و نیاز پناهندگان سوری در یک ماه 15 میلیون دلار است.

کمبل افزود: برنامه جهانی غذا ابتدای سال جاری مجبور شد به دلیل کمبود بودجه ارزش بن‌های ارائه شده به پناهندگان سوری را از 20 دینار اردن (28.25 دلار) به 13 دینار (18.4 دلار) برای هر فرد در ماه کاهش دهد. این کاهش ادامه یافت و در ماه گذشته به کمتر از این مبلغ رسید و ارزش هر بن برای هر پناهنده تنها به 10 دینار (14 دلار) رسید.

این مسوول سازمان ملل ادامه داد: این کاهش کمک، پناهندگان به ویژه کودکان را به خطر انداخته. به ویژه آنکه ارزیابی‌ها و آمارهایی که در سال 2015 انجام شده نشان می‌دهد که از هر سه خانواده سوری، یک خانواده دیگر اجازه نمی‌دهد کودکانشان به مدرسه بروند.

کمیل ادامه داد: همچنین 13% کوکان سوری داخل اردوگاه‌های اردنی برخلاف قانون وارد فضای کار شده و در نهایت این نسل از کودکان باری سنگین بر دوش دولت سوریه خواهند بود.

طبق آمارهای رسمی نزدیک به یک میلیون و 388 هزار سوری در حال حاضر در اردن ساکن هستند که 750 هزار تن از آنها پیش از آغاز درگیری‌ها در سوریه به دلیل همجواری به این کشور مهاجرت کرده بودند و مابقی این تعداد (638 هزار تن) پناهندگانی هستند که با بروز بحران در سوریه به سمت مرزهای اردن حرکت کرده‌اند.

پنج اردوگاه‌های ویژه پناهندگان سوریه که بزرگترین آنها اردوگاه الزعتری است، بیش از صد هزار پناهنده سوری را در خود جای داده‌اند و بقیه این تعداد در شهرها و روستاهای مختلف اردن ساکن شده‌اند.

انتهای پیام

کد N847157

وبگردی