آفتاب

اسنودن: جهان جاسوسی گسترده را نمی‌پذیرد

اسنودن: جهان جاسوسی گسترده را نمی‌پذیرد

ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گفت، توقف قانونی که به جمع‌آوری گسترده‌ اطلاعات تلفن‌ها توسط دولت آمریکا خاتمه می‌دهد، یک «پیروزی تاریخی» برای حقوق تمام شهروندان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادوارد اسنودن در مطلبی که در بسیاری از روزنامه‌ها از جمله نیویورک تایمز منتشر شد، این مقاطعه‌کار سابق ان اس ای درخصوص آنچه وی «تغییر شدید» آگاهی مردم درباره جاسوسی گسترده خواند، صحبت کرد.

به گفته اسنودن، این اتفاق پس از آن رخ داد که افشاگری وی مشخص کرد که دولت آمریکا و برخی از متحدان آن ارتباطات الکترونیک را کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به پایان قریب‌الوقوع برنامه جمع‌آوری فله‌ای اطلاعات براساس قانون میهن‌پرستی آمریکا گفت: پایان جاسوسی گسترده تلفن‌های شخصی طبق قانون میهن‌پرستی یک پیروزی تاریخی برای حقوق تمام شهروندان محسوب می‌شود. اما این همچنین حاصل تغییر در هوشیاری جهانی است.

وی افزود: از سال 2013 نهادهایی در سراسر اروپا قوانین و عملیات‌های مشابه را غیرقانونی خوانده و محدودیت‌های جدیدی را درخصوص آینده فعالیت‌ها اعمال کرده است. سازمان ملل متحد نظارت گسترده را نقض آشکار حقوق بشر خوانده است.

اسنودن 31 ساله همچنان از سوی آمریکا به اتهام جاسوسی تحت پیگرد قرار دارد. وی به دلیل افشای برنامه‌های جاسوسی آمریکا و متحدانش فراری است، توانسته مجوز اقامت موقت از روسیه بگیرد.

اسنودن گفت: دو سال پس از آن، ما شاهد تفاوت چشمگیری هستیم. ظرف یک ماه برنامه رهگیری تلفن‌ها از سوی ان اس ای از سوی دادگاه‌ها غیرقانونی خوانده شد و کنگره نیز آن را رد کرد.

مفاد قانون میهن‌پرستی آمریکا که برنامه‌های نظارت فله‌ایآمریکا را تایید می‌کند، از سال 2001 اجرایی شده و فردا یکشنبه منتفی شده و با قانون آزادی که به جستجوی گسترده اطلاعاتی خاتمه می‌دهد، جایگزین می‌شود.

ادوارد اسنودن تاکید کرد: پس از آنکه هیات نظارت کاخ سفید به این نتیجه رسید که این برنامه نتوانسته است جلوی هیچ‌گونه حمله‌ای را بگیرد، حتی رئیس‌جمهوری که زمانی از مناسب بودن آن دفاع می‌کند و افشای آن را به باد انتقاد می‌گرفت، حال به خاتمه آن دستور داده است.

انتهای پیام

کد N847046

وبگردی