آفتاب

تشدید ناآرامی‌ها در تونس و اعلام منع آمد و شد شبانه

تشدید ناآرامی‌ها در تونس و اعلام منع آمد و شد شبانه

در پی شدت گرفتن ناآرامی‌ها در تونس و حمله معترضان تونسی به دو مرکز پلیس در اعتراض به وضع بد معیشتی، وزارت کشور تونس ممنوعیت آمد و شد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزارت کشور تونس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال حوادث و درگیری‌های شهر "دوز" و به منظور حفظ امنیت عمومی و جان شهروندان، ممنوعیت آمد و شد شبانه اعلام می‌شود.

همچنین این وزارتخانه اعلام کرد که موارد اضطراری پزشکی و صاحبان مشاغل شبانه از این ممنوعیت مستثنی هستند.

یک مسوول در وزارت کشور تونس اظهار داشت: ساکنان معترض شهر "دوز " روز سه شنبه و پس از آنکه نتوانستند با تحصن در داخل شرکت خارجی تولید گاز مانع از فعالیت این شرکت شوند، با پلیس درگیر شدند و درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی بالا گرفت.

این منبع ادامه داد: معترضان با آتش زدن لاستیک خودروها، راه‌ها را بسته و به سمت نیروهای امنیتی سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند، نیروهای امنیتی تونس نیز به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

این مقام تونسی افزود: در ابتدای اعتراضات تعداد مخالفان ده‌ها تن بودند که با پیوستن ساکنان شهرهای مجاور تعداد معترضان در روزهای پنجشنبه و جمعه به صدها تن رسید.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه صبح روز جمعه نیز دوباره درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای امنیتی که از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن آنها استفاده می‌کردند، شکل گرفت و به دنبال آن چندین تن از دو طرف زخمی شدند.

از ماه گذشته، فعالان تونسی در شبکه‌های اجتماعی کمپینی با عنوان «سوخت کجاست» به راه انداخته و افشای پرونده‌های فساد اداری در بخش انرژی و سوخت را از دولت خواستار شدند.

همچنین وزارت کشور تونس اعلام کرد که معترضان خشمگین شهر دوز، به شدت با نیروهای امنیتی درگیر شده و دو مرکز پلیس این شهر و یک خودروی ویژه پلیس را آتش زده و خواستار ایجاد فرصت‌های شغلی شدند. محمدعلی العروی، سخنگوی وزارت کشور تونس تاکید کرد: چند نیروی پلیس در این درگیری‌ها که از کوکتل مولوتوف و نیز تفنگ ساچمه‌ای استفاده می‌شدند، زخمی شدند.

معترضان از دولت تونس خواستند حاشیه‌سازی‌ها را متوقف و فرصت‌های شغلی و کار در شرکت‌های نفتی که در منطقه فعالیت دارند را فراهم کند.

حبیب صید، نخست‌وزیر تونس در واکنش به درگیری‌های شهر دوز گفت: در حال حاضر تونس شرایط سخت و حساسی را پشت‌سر می‌گذارد و این شرایط نیازمند اقدامات فوری و کاربردی برای توقف درگی‌هایی که بخش‌های مختلف کشور و فعالیت‌های زیربنایی را تهدید می‌کند و دولت و نهادهای مختلف آن را هدف گرفته است.

الصید در بیانیه‌ای درباره صد روز اول فعالیت خود در دولت در جلسه اخیر پارلمان گفت: اقتصاد ملی از مشکلات متعددی به ویژه افزایش پدیده تجارت غیررسمی رنج می‌برد که تاثیرات منفی گسترده‌ای بر منابع و ثروت‌های ملی داشته و سالانه بیش از یک میلیارد دلار خسارت به کشور زده است.

نخست‌وزیر تونس با اشاره به بحرانی شدن پدیده قاچاق که به خطری جدی برای اقتصاد ملی و امنیت و ثبات کشور بدل شده، تاکید کرد: دولت خود را ملزم به مقابله با فساد در تمامی ابعاد کرده است.

انتهای پیام

کد N847029

وبگردی