آفتاب

سیسی گفت‌وگو با زنی که او را "فاشیست" خواند، خواستار شد

سیسی گفت‌وگو با زنی که او را "فاشیست" خواند، خواستار شد

رسانه‌های مصری می‌نویسند، عبدالفتاح سیسی قصد گفت‌وگوی اقناعی با زنی را دارد که او را "فاشیست" و "جانی" خواند. رئیس جمهور مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان به دلیل رفتار با محمد مرسی، "قاتل" خطاب شده بود.

رسانه‌های مصری می‌نویسند، عبدالفتاح سیسی قصد گفت‌وگوی اقناعی با زنی را دارد که او را "فاشیست" و "جانی" خواند. رئیس جمهور مصر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان به دلیل رفتار با محمد مرسی، "قاتل" خطاب شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه دولتی "الاهرام" نوشت، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر می‌خواهد به زن معترضی که او را "جانی" خطاب کرد، توضیح دهد که در صورت ادامه حاکمیت مرسی، چه صدماتی می‌توانست متوجه مصر شود.

محمد مرسی دو سال قبل توسط سیسی که در دوران ریاست جمهوری یک‌ساله‌اش فرمانده ارتش بود، از قدرت ساقط شد. عبدالفتاح سیسی علاوه بر دعوت زن معترض و منتقد به صحبت، اعلام کرده که او هم‌چنان یک مصری است.

این دانشجوی پزشکی که در شهر ماینس آلمان سرگرم تحصیل است، به "اشپیگل آنلاین" گفته بود که پس از اقدام اعتراضی ‌علیه سیسی، خطر از دست دادن تابعیت مصری او را تهدید می‌کند.

این زن جوان روز چهارشنبه در جریان نشست مشترک مطبوعاتی سیسی و صدراعظم آلمان، قصد طرح سوالی از رئیس جمهور مصر را داشت و وقتی چنین امکانی نیافت، با صدای بلند او را "جانی، فاشیست و نازی" نامید. خبرنگاران مصری حاضر در جلسه نیز در واکنش به این حرف، شعار "زنده باد مصر" را سر دادند.

خبرنگاران مصری در طول کنفرانس دو بار دیگر هم شعار دادند. این اقدام که در کنفرانس‌های خبری مشابه مرسوم نیست، آشکارا موجب ناخشنودی صدراعظم آلمان شد.

رئیس جمهوری ۶۰ ساله مصر به نقض شدید حقوق بشر در کشورش متهم است و از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر، بدون نظارت مجلس در مصر حکمرانی می‌کند.

به گزارش دویچه‌وله، در طول سفر رئیس جمهور مصر به برلین، نوربرت لامرت، رئیس مجلس آلمان از دیدار با او خودداری کرد و با لحنی انتقادی نسبت به وضعیت سیاسی مصر گفت امیدوار بوده مجلس دو کشور بتوانند با یکدیگر همکاری کنند: «اما در حال حاضر نه مجلسی در مصر وجود دارد و نه چشم‌اندازی برای یک انتخابات پارلمانی.»

لامرت افزود که به جای انتخابات پارلمانی "گروه‌های مخالف تحت تعقیب قرار می‌گیرند، شمار زیادی زندانی شده‌اند و احکام اعدام زیادی صادر می‌شود."

فرانسیسکا برانتر، نماینده حزب سبزهای آلمان نیز از دعوت سیسی به آلمان انتقاد کرد و گفت شرط دعوت از رئیس جمهوری مصر این بود که انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شود.

عبدالفتاح سیسی را در سفرش به آلمان یک هیات اقتصادی مصری همراهی می‌کرد. قرار است بین دو کشور قراردادهای زیادی امضا شود، از جمله قراردادی یک‌میلیارد یورویی با شرکت زیمنس برای ساخت یک پایگاه انرژی در مصر.

سیسی در مجارستان

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر پس از آلمان به مجارستان رفت. در ملاقات سیسی و ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در روز جمعه اعلام شد که دو کشور قصد تقویت همکاری‌های مشترک را دارند.

اوربان با اشاره به انتقاد غرب از روند دمکراسی در مصر عنوان کرد: «ما معلم دمکراسی نیستیم.» او افزود مصر باید راه خودش را برای طی این مسیر پیدا کند. نخست‌وزیر مجارستان اروپای غربی را متهم کرد به این که از ابزار دمکراسی، لفافی برای اعمال قدرت می‌سازد.

اوربان و سیسی در ملاقات خود به مشاوره پیرامون اوضاع امنیتی در کره شمالی، خاورمیانه و موضوع مبارزه با تروریسم پرداخته‌اند. اوربان گفت ثبات در جهان عرب بدون حضور مصر میسر نخواهد بود. او افزود: «مجارستان معتقد به گوناگونی فرهنگ‌هاست و علیه اسلام جبهه ندارد.»

این در حالی است که اوربان بارها علیه پذیرش پناهجویان کشورهای اسلامی در اروپا موضع گرفته و علت را بیگانگی فرهنگی عنوان کرده است.

رئیس جمهور مصر تا امروز شنبه در مجارستان خواهد بود. قرار است دانشگاه بوداپست در استقبال از سیسی به او دکتری افتخاری اعطا کند.

انتهای پیام

کد N847027

وبگردی