آفتاب

هند و بنگلادش چندین منطقه مرزی مربوط به توافق قرن 18 را معاوضه می‌کنند

هند و بنگلادش چندین منطقه مرزی مربوط به توافق قرن 18 را معاوضه می‌کنند

هند و بنگلادش پس از چهار دهه در نخستین تلاش برای حل حقوق پیچیده منطقه‌ای که در سال 1713 میلادی وضع شده، توافق‌نامه‌ای را درخصوص تسهیل امور مرز 4000 کیلومتریشان امضا خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه بنگلادش به خبرنگاران گفت: این توافق‌نامه یکی از چندین توافقی است که در جریان سفر رسمی دو روزه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به داکا که از امروز (شنبه) آغاز می‌شود، نهایی خواهد شد.

در سال 1974 میلادی "ایندیرا گاندی" و شیخ "مجیب الرحمان"، رهبران وقت هند و بنگلادش توافق کردند تا حدود 200 سرزمین محصور در یک کشور که رسماً متعلق به کشور دیگر است را معاوضه کنند.

"عبدالحسن محمود علی"، وزیر امور خارجه بنگلادش گفت: اما با ترور شیخ مجیب الرحمان در سال 1975 میلادی و اکثر اعضای خانواده‌اش، روند این توافق برای مدت طولانی متوقف شد.

وی افزود: این توافق‌نامه که به‌روز شده نقطه عطف تاریخی در روابط میان این دو همسایه جنوب آسیا خواهد بود.

براساس توافق میان داکا- دهلی‌نو، 106 منطقه محصور هند در بنگلادش و 92 منطقه محصور بنگلادش در هند جزایر مناطق خارجی در داخل هر یک از این کشورها است که اکثر آنها به مرز رسمی این دو کشور نزدیک هستند.

ساکنین این مناطق محصور که شامل 37 هزار و 330 تن در مناطق محصور هند و 14 هزار و 200 تن در مناطق محصور بنگلادش است از خدمات عمومی محروم هستند چراکه دولت‌هایشان هیچ دسترسی به آنها ندارند.

براساس این توافق‌نامه هر کشور زمام امور اکثر این مناطق محصور در قلمرواش را به عهده خواهد گرفت و ساکنان این حق را دارند که در آنجا باقی بمانند و به طرف دیگر مرز نقل مکان کنند.

وزیر امور خارجه بنگلادش گفت، هند و بنگلادش توافقات دیگری را نیز به منظور تقویت و افزایش امور تجاری و امنیتی در این مرز و مبارزه با قاچاق انسان امضا خواهند کرد.

مقامات همچنین درباره افزایش احتمالی کمک هند به داکا و واردات برق بنگلادش از هند مذاکره خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N846882

وبگردی