آفتاب

توضیحات سفیر ترکیه در ایران درباره انتخابات کشورش

توضیحات سفیر ترکیه در ایران درباره انتخابات کشورش

سفیر ترکیه در تهران درباره فضای انتخاباتی کشورش توضیحاتی ارائه کرد.

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور که در 7 ژوئن (17 خرداد) برگزار می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: پیش از برگزاری انتخابات سراسری، در خارج از کشور و در سفارتخانه‌ها انتخابات برگزار شد. بر همین اساس در سفارت ترکیه در تهران و کنسولگری‌های این کشور در تبریز و ارومیه انتخابات پارلمانی برگزار شد.

وی ادامه داد: ترک‌های مقیم ایران مشارکت خوبی داشتند. در کل حدود 850 رأی‌دهنده در ایران حضور دارند که حدود 150 نفر از آنها در تهران هستند و بر اساس آمار به دست آمده بیش از نیمی از آنها به پای صندوق‌های رأی رفتند.

سفیر ترکیه در تهران درباره فضای انتخابات در داخل این کشور، گفت: همه احزاب ترکیه برای دستیابی به نتیجه بهتر تلاش می‌کنند. مبارزات انتخاباتی ادامه دارد. امیدواریم هر آنچه که برای ترکیه و منطقه مصلحت است اتفاق افتد.

هاکان تکین درباره انتشار اخباری در آستانه انتخابات پارلمانی علیه حزب حاکم در ترکیه، خاطرنشان کرد: در این‌باره مطلبی علاوه برآنکه دولتمردان کشورمان اعلام کرده‌اند ندارم. این یک مسأله سیاسی است و ما به عنوان دیپلمات‌ها در مسائل سیاست داخلی دخالت نمی‌کنیم.

وی درباره اظهارنظر برخی کارشناسان و محافل سیاسی مبنی بر این‌که حزب عدالت و توسعه به دنبال اعمال برخی تغییرات در قانون اساسی است و بر همین اساس به دستیابی به کرسی‌های بیشتر در مجلس اهمیت می‌دهد با خودداری از پاسخ به این سوال بار دیگر، گفت: درست نیست که ما درباره مسائل سیاست داخلی اظهارنظر کنیم.

این دیپلمات ترکیه‌ای درباره روابط دوجانبه تهران و آنکارا، گفت: روابط دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار درد. همان‌طور که می‌دانید رئیس جمهور ترکیه به ایران آمد. اما پس از آن ترکیه وارد فضای انتخاباتی شد. انتخابات ترافیک رفت‌وآمد میان دو کشور را اندکی کند کرد. اما پس از این رویداد باز هم رفت‌وآمدها با همان سرعت از سر گرفته می‌شود.

وی درباره همکاری ایران و ترکیه در مبارزه با افراط‌گری، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به هدف مبارزه با افراط‌گری هم ترکیه، هم ایران و هم دیگر کشورهای منطقه باید وارد عمل شوند. تنها با بیان حرف‌های زیبا نمی‌توان با این پدیده مبارزه کرد بلکه باید سیاست‌های خود را بر اساس این هدف تنظیم کرده و موانع لازم برای گسترش افراط‌گری اتخاذ کنیم.

سفیر ترکیه همچنین درباره انتشار خبری مبنی بر قاچاق مواد مخدر توسط یکی از خودروهای دیپلماتیک کنسولگری ترکیه توسط یک تبعه ترک، گفت: من نمی‌توانم به این سوال پاسخگو باشم. این سوال در حیطه مسئولیت‌های من قرار ندارد.

انتهای پیام

کد N846367

وبگردی