آفتاب

وزیر خارجه چین: مذاکره‌کنندگان درخواست جدید مطرح نکنند

وزیر خارجه چین: مذاکره‌کنندگان درخواست جدید مطرح نکنند

وزیر امور خارجه چین از تمام طرف‌های مذاکره‌کننده در رایزنی‌های هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواست تا درخواست‌های جدید مطرح نکنند.

وزیر امور خارجه چین از تمام طرف‌های مذاکره‌کننده در رایزنی‌های هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواست تا درخواست‌های جدید مطرح نکنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین که به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای به روسیه سفر کرده است روز پنج‌شنبه از تمام طرف‌های مذاکره کننده در رایزنی‌هایی که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در جریان است خواست تا درخواست‌های جدید مطرح نکنند و اجازه دهند نگرانی‌های مشروع تمام طرف‌ها برطرف شود.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد: شرایط مذاکرات هسته‌ای بیش از پیش پیچیده شده است و اکنون این مذاکرات در مرحله پایانی خود قرار دارد اما تمام طرف‌ها باید صبور باشند.

وانگ یی تأکید کرد: ما باید مرحله بعدی این مذاکرات را بر اساس چارچوب به دست آمده در لوزان ادامه دهیم و برای جلوگیری از پیچده‌تر شدن روند این رایزنی‌ها هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده نباید درخواست‌های جدید مطرح کنند.

این دیپلمات ارشد چین، افزود: تمام نگرانی‌های مشروع تمام طرف‌های مذاکره کننده باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت معقول و منطقی حل شود. تمام طرف‌ها باید با یکدیگر مصالحه کنند نه این‌که از یکدیگر فاصله بگیرند.

به گزارش رویترز، ایران و گروه 1+5 که در اوایل ماه آوریل در لوزان سوئیس به یک چارچوب کلی برای توافق هسته‌ای نهایی دست پیدا کردند اکنون تا 30 ژوئن فرصت دارند تا به این توافق دست یابند. این در حالی است که هنوز برخی مسائل حل نشده باقی مانده است.

وزیر امور خارجه چین یادآور شد: دستیابی هرچه سریع‌تر به یک توافق برای سیستم عدم اشاعه جهانی به علاوه برقراری صلح و ثبات در منطقه سودمند خواهد بود و چین به ایفای نقش سازنده خود در این مذاکرات ادامه می‌دهد.

ایران و چین روابط دیپلماتیک، اقتصادی و تجاری نزدیکی با یکدیگر دارند و در حوزه انرژی نیز همکاری‌های زیادی دارند از این‌رو، دولت چین بارها حصول یک توافق هسته‌ای با ایران را خواستار شده است.

چین که یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران محسوب می‌شود پس از دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق اولیه ژنو که کاهش برخی تحریم‌ها علیه تهران را در پی داشت واردات نفت خود از ایران را در یک سال گذشته تا 30 درصد افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N846357

وبگردی