آفتاب
در دیدار دو جانبه ظریف و کری مطرح شد؛

اعلام آمادگی روسیه برای همکاری های مشترک نفتی و بانکی با ایران

اعلام آمادگی روسیه برای همکاری های مشترک نفتی و بانکی با ایران

لاوروف در دیدار با محمدجواد ظریف ضمن استقبال ز طرح همکاری های استراتژیک همه جانبه بین تهران و مسکو گفت: ما آمادگی خود را برای همکاری های مشترک نفتی و بانکی اعلام می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیت و ثبات در منطقه شانگهای دیروز پنجشنبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

ظریف دراین دیدار اظهار داشت: اجلاس همکاری های شانگهای در حوزه امنیت و ثبات منطقه ای، اجلاس مهمی است و پرداختن به ابعاد مختلف تهدیدات امنیتی در شرایط فعلی منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: نقش روسیه هم بعنوان یک همسایه بزرگ و هم بعنوان عضو موثر گروه کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته ای نقشی مهم و با ارزش است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه دیدار مقامات عالی و مسئولین دو کشور در سطوح مختلف در یکسال اخیر از  رشد مطلوبی برخوردار بوده ابراز امیدواری کرد آثار این دیدارها  را  در تقویت همکاری های فی مابین بیش از پیش مشاهده کنیم.

ظریف همکاری های فعلی اقتصادی میان تهران و مسکو را امید بخش دانست و افزود: مطمئنا ظرفیت های بسیار بیشتری در حوزه های مختلف همکاری های بین دو کشور وجود دارد.

ایشان با اشاره به اهمیت روابط ایران با اتحادیه اورآسیایی اعلام آمادگی کرد تا بستر لازم  برای امضای یک موافقتنامه با این اتحادیه بصورت مشترک فراهم شود.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: ما  آمادگی داریم روی سند همکاری های استراتژیک بین دو کشور بصورت مشترک کار کنیم.

لاوروف نیز در این دیدار ضمن استقبال از روابط دو جانبه، بر توسعه روابط میان دو کشور تاکید کرد و به نقش فعال و سازنده مسکو در روند مذاکرات هسته ای به منظور دستیابی به یک توافق جامع و مطلوب اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه ضمن  استقبال از افزایش همکاری های ایران با اتحادیه اورآسیایی گفت: مسکو از این ایده حمایت می کند.

وی همچنین تصریح کرد: روسیه از طرح همکاری های استراتژیک همه جانبه بین تهران و مسکو استقبال کرده و بر پایبندی این کشور به تمامی موافقتنامه های موجود بین دو کشور تاکید می کند. بعلاوه ما آمادگی خود را برای همکاری های مشترک نفتی و بانکی اعلام می کنیم.

لاوروف همچنین با ابراز تمایل و حمایت روسیه از عضویت ثابت ایران در سازمان همکاری های شانگهای گفت: روسیه نقش فعال ایران بعنوان کشور ناظر را مورد تقدیر قرار می دهد و معتقد است نقش ثابت این کشور می تواند سازمان شانگهای را در دستیابی به اهداف خود تقویت و حمایت کند.

در این دیدار همچنین آخرین تحولات منطقه ای بویژه تحولات سوریه و یمن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت وبر دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و ضرورت مبارزه فوری و همه جانبه با تهدیدات مشترک گروه های افراط گرایی، تروریستی و تکفیری تاکید شد.

کد N846256

وبگردی