آفتاب

آمریکا به دنبال استقرار موشک‌هایش در اروپا برای مقابله با روسیه است

آمریکا به دنبال استقرار موشک‌هایش در اروپا برای مقابله با روسیه است

دولت اوباما در حال بررسی یکسری پاسخ‌های خصمانه برای مقابله با روسیه بنابر این ادعا که مسکو یک معاهده هسته‌ای دو جانبه مربوط به جنگ سرد را نقض کرده، است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدامات شامل استقرار موشک‌های "زمین پایه" در اروپا است که می‌تواند سلاح‌های روسیه را به طور پیشگیرانه‌ای نابود کند.

این گزینه یکی از احتمالاتی است که دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در حال بررسی آن است. آمریکا همچنین به علت حضور ادعایی روسیه در اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود و سایر اقداماتی که به عقیده آمریکا با هدف مقابله با اروپا و فراتر از آن صورت می‌گیرد، در حال بازبینی سیاست کلی خود در قبال روسیه است.

این گزینه‌های آمریکا علیه روسیه احتمال تقویت توانایی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا برای نابودی اهداف نظامی در خاک روسیه را افزایش می‌دهند.

روسیه هرگونه نقض معاهده های دوجانبه مربوط به جنگ سرد با آمریکا را رد کرده و اعلام کرده است که آمریکا در تاسیسات دفاع موشکی خود مرتکب نقض این معاهده شده است. هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا روسیه این موشک را مستقرکرده و آیا واشنگتن واکنش نظامی را در قبال روسیه در پیش می‌گیرد یا خیر.

در حال حاضر مقامات آمریکایی می‌گویند که ترجیح می‌دهند از طریق مذاکره با روسیه این کشور را نسبت به این معاهده متعهد کنند. پنتاگون هنوز در این خصوص به طور کامل اظهارنظر نکرده است. اما "جو سوئرز" یک سخنگوی پنتاگون گفت: هدف از بررسی این گزینه‌ها این است که اطمینان حاصل شود روسیه هیچ امتیاز نظامی چشمگیری از نقض این معاهده به دست نیاورده است.

دولت اوباما در حال بررسی سه گزینه برای پاسخ نظامی به نقض این معاهده از سوی روسیه است. نخست اقدامات دفاعی برای توقف آزمایش موشکی که این معاهده را نقض می‌کند. دوم اقدام متقابل که شامل حمله موشکی پیشگیرانه است و سوم توانمندی‌های هجومی که شامل استفاده بالقوه از نیروی هسته‌ای است.

انتهای پیام

کد N846214

وبگردی