آفتاب

لاوروف: مانعی در مذاکرات هسته ای ایران وجود ندارد

لاوروف: مانعی در مذاکرات هسته ای ایران وجود ندارد

وزیر امور خارجه روسیه گفت که در مسیر حل پرونده هسته ای ایران هیچ مانعی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، وزیر امور خارجه روسیه گفت که در مسیر حل پرونده هسته ای ایران هیچ مانعی وجود ندارد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری که در پایان نشست وزراء امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مسکو برگزار شد گفت: مادامیکه طرف‌های حاضر در مذاکرات به چارچوب توافق ماه آوریل در لوزان پایبند باشند، هیچ مانعی در اتمام موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران وجود ندارد.

لاوروف گفت: پیشرفت در مذاکرات مشهود است. اگرچه هنوز این مذاکرات به پایان نرسیده است، اما حرکت رو به جلو در آن دیده می شود.

ششمین دور مذاکرات هسته ای برای نگارش متن در وین در حالی آغاز شده است که حدود سه هفته تا پایان ضرب الاجل ۱۰ تیر ماه برای دست یابی به توافق نهایی باقی مانده است و این احتمال مطرح است که مذاکره کنندگان هفته های آینده را بی وقفه در وین به کار بر روی نگارش بپردازند.

ایران و ۱+۵ در ۱۳ فروردین ماه در لوزان سوئیس توانستند پس از مذاکراتی فشرده به راه حل هایی برای موضوعات مورد اختلاف دست پیدا کنند. راه حل هایی که با عنوان بیانیه از سوی محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی قرائت شد. هر چند که آمریکایی چند ساعت پس از انتشار این بیانیه فکت شیتی را منتشر کردند که تناقض های بسیاری با اصل بیانیه داشت اما در روزهای آتی و از زمان آغاز نگارش متن توافق نهایی به گفته مقامات حاضر در مذاکرات طرف مقابل با زیاده خواهی ها حتی گاهی از فکت شیت خود نیز عبور کرده است.

مصاحبه با دانشمندان ایرانی و بحث بازدید از مراکز نظامی در بحث پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران از زیاده خواهی ها طرف مقابل بود که در پی تأکیدات مقام معظم رهبری در آخرین دور مذاکرات در وین به گفته سید عباس عراقچی ایران به طور صریح اعلام کرده است که این موضوع به طور کامل از دستور کار مذاکرات خارج شده است.

مذاکرات دور جدید در وین از امروز در سطح معاونان بوده و قرار است نمایندگان ۱+۵ نیز در این دور از مذاکرات حضور داشته باشند.

کد N845907

وبگردی