آفتاب
به رغم مخالفت های گسترده مردمی

آمریکا به ساخت پایگاه هوایی در اوکیناوای ژاپن ادامه می‌دهد

آمریکا به ساخت پایگاه هوایی در اوکیناوای ژاپن ادامه می‌دهد

مسئولان آمریکایی در دیدار با فرماندار جزیره «اوکیناوا» ژاپن بر ادامه ساخت پایگاه هوایی در این جزیره علیرغم اعتراضات گستره مردمی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مسولان آمریکایی دردیدار با فرماندار جزیره «اوکیناوا» ژاپن بر ادامه ساخت پایگاه هوایی در این جزیره علیرغم اعتراضات گستره مردمی تأکید کردند.

مقامات وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا در دیدار با «تاکیشی اوناگا» فرماندار اوکیناوای ژاپن مدعی شدند که تداوم حضور نظامیان آمریکایی در جزیره اوکیناوا بخشی از تعهد آمریکا به ژاپن برای دفاع از این کشور محسوب می شود.

«تاکیشی اوناگا» فرماندار جزیره اوکیناوا که سال گذشته و به دلیل همسویی در مخالفت با ادامه ساخت پایگاه های هوایی نیروی دریایی آمریکا انتخاب شده بود در این دیدار تصریح کرد که نادیده گرفتن خواست عمومی ساکنان این جزیره به اعتبار هر دو کشور آسیب خواهد رساند.

آمریکا و ژاپن در سال ۱۹۹۶ توافق کردند که پایگاه هوایی تفنگداران دریایی فوتنما که در بخش شلوغی از جزیره اوکیناوا بود را تعطیل کنند اما طرح جایگزینی این پایگاه به واسطه مخالفت ساکنین این جزیره متوقف شد.

اوکیناوا که تا ۲۷ سال بعد از شکست توکیو در جنگ جهانی دوم به حاکمیت ژاپن بازنگشته بود، همچنان میزبانی ۷۵ درصد نظامیان آمریکا در ژاپن را برعهده دارد.

در این میان نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری کیودو ژاپن که چند ماه پیش انجام شد، نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد از ساکنان اوکیناوا مخالف جابجایی پایگاه نیروهای آمریکا در این منطقه بوده و خواستار برچیدن کامل آن هستند.

گفتني است توافق كنوني، دولت آمريكا را ملزم به تحويل نظاميان خود كه مرتكب جنايت و عمل ضد اخلاقي شوند به پليس  ژاپن نمي كند مگر در صورتي كه عملا محكوم شده باشند .

تا كنون دو نظامي آمريكايي در اوكيناوا بعد از اينكه اتهامات آنها در تجاوز به دختران ژاپنی رسما ابلاغ شد به دولت ژاپن تحويل داده شدند.

کد N845761

وبگردی