آفتاب

وزیر دفاع لتونی رئیس‌جمهور شد

وزیر دفاع لتونی رئیس‌جمهور شد

رسانه‌های دولتی لتونی اعلام کردند که پارلمان این کشور ریموندز وجونیس، وزیر دفاع را به عنوان رئیس‌جمهور جدید انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، انتخاب رئیس جمهور جدید لتونی پس از برگزاری پنج دور رای گیری مخفی پارلمان صورت گرفت. وجونیس موفق به کسب 42 رای مثبت از 55 عضو پارلمان شد.

علاوه بر وزیر دفاع لتونی سه نفر دیگر نیز برای تصدی سمت ریاست جمهوری رقابت می کردند. دو تن از نامزدهای ریاست جمهوری لتونی از طرف ائتلاف دولتی این کشور معرفی شده بودند که یکی از آنها وزیر دفاع ( از حزب اتحادیه سبزها و دهقانان) و دیگری اگلیس لویتس ( از اتحاد ملی) بود. مارتینز بونارس ( از اتحاد منطقه ای) و سرگئی دولگوپولوس ( از حزب هماهنگی) نامزدهای جناح مخالف بودند.

لتونی یک جمهوری پارلمانی است که رئیس جمهور آن فرمانده کل نیروهای مسلح محسوب می شود. رئیس جمهور لتونی نخست وزیر کشور را منصوب می کند و تمام قوانین برای اجرایی شدن به تائید وی نیاز دارند.

وجونیس پس از اعلام پیروزی‌اش قول داد به کار به نفع کشورش و مردم ادامه دهدو امنیت ملی کشور را تقویت کرده و توسعه ملی و منطقه‌ای را گسترش داده و به رفاه مردم توجه کند.

وی گفت: من قول می‌دهم به گونه‌ای فعالیت کنم که همه ما ، همه مردم، احزاب سیاسی ، دولت و پارلمان همچون یک تیم کار کنیمتا رشد ملی را تضمین کنیم. خدمت به لتونی مایه افتخار من است.

انتهای پیام

کد N845693

وبگردی