آفتاب
نتایج یک پژوهش نشان داد

افزایش شانس بقای مبتلایان به تنگی آئورت با تعویض ترانس‌کاتتر

افزایش شانس بقای مبتلایان به تنگی آئورت با تعویض ترانس‌کاتتر

محققان امریکایی دریافته‌اند، تعویض ترانس‌کاتتر دریچه آئورت همچنان برای بقای بیماران غیر‌قابل‌ جراحی مفید است و به ‌نظر می‌رسد با عمل ‌جراحی در بیماران در معرض خطر بالا قابل ‌مقایسه باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، تعویض ترانس‌کاتتر دریچه‌ی آئورت (TAVR) به ‌عنوان یک درمان جانشین برای بیماران مبتلا به تنگی‌آئورت شدید که جراحی برای آنها خطر بسیار بالا یا منع انجام دارد، در‌نظر ‌گرفته می‌شود.

محققان بر روی 358 بیمار مبتلا به تنگی شدید آئورت با متوسط سن ‌83 سال و متوسط برآورد خطر مرگ‌و‌میر ‌30 روز پس‌ از عمل که توسط انجمن جراحان قفسه‌ی‌سینه (STS) به دلایل آناتومیکی غیر‌قابل ‌جراحی در‌نظر گرفته‌ شده بودند، تمرکز کردند.

به گفته آنان، افراد به ‌صورت تصادفی در ‌گروه تعویض ترانس کاتتر دریچه ی آئورت یا گروه درمان غیر‌جراحی استاندارد قرار‌گرفتند. طی پنج سال، 71.6 درصد در ‌گروه تعویض ترانس کاتتر دریچه آئورت و 93.6 درصد در ‌گروه درمان غیرجراحی استاندارد از دنیا رفتند.

وضعیت شش نفر از گروه درمان استاندارد پیگیری شده بود. پنج نفر از این گروه خارج از پژوهش، تحت تعویض دریچه آئورت (AVR) قرار گرفتند. 49‌ نفر بازمانده در‌ گروه TAVR دارای نشانه‌های بالینی متوسط (علائم تشریح‌شده کلاس I و یا II توسط انجمن قلب نیویورک) بودند. وضعیت دریچه‌ی مصنوعی در گروه TAVR بدتر نشده بود.

محققان همچنین 699 بیمار مبتلا به تنگی شدید آئورت (متوسط سن‌84 سال) را که در‌معرض خطر بالا اما نه غیر‌ قابل‌ جراحی بودند، پیگیری کردند. افراد به ‌صورت تصادفی در گروه TAVR یا جراحی تعویض دریچه آئورت (SAVR) قرار‌ گرفتند.

به گفته محققان، در طول پنج‌سال، مرگ‌و‌میر در دو‌ گروه TAVR با 67.8 درصد و گروه SAVR با 62.4 درصد از لحاظ آماری مشابه بود. نیاز به تکرار تعویض دریچه گزارش نشد. 30 ‌روز پس‌ از عمل، نارسایی آئورت متوسط تا شدید در 14 درصد از افراد گروه TAVR و 1 درصد از افراد گروه SAVR رخ داد و به‌ عنوان عامل خطر برای مرگ شناسایی شد.

نتیجه این پژوهش در مجله Lancet منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N845675

وبگردی