آفتاب
در دیدار ظریف با همتای تاجیک تاکید شد؛

نگرانی از تلاش داعش برای حضور در آسیای مرکزی

نگرانی از تلاش داعش برای حضور در آسیای مرکزی

وزیر امور خارجه کشورمان تلاش‌های گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش برای تقویت حضور خود در مناطق مختلف آسیای غربی و آسیای مرکزى را یک نگرانی جدی مشترک برای منطقه ارزیابی کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان غروب چهارشنبه در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیت و ثبات در منطقه همکاری شانگهای که در مسکو برگزار می گردد،  با سراج الدین اصل اف وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار و طرفین پیرامون همکاریهای دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای گفتگو کردند.

ظریف در این دیدار با اشاره به پیوندهای تاریخی و عمیق بین دو ملت ایران و تاجیکستان، مناسبات دو کشور در همه زمینه ها بویژه در حوزه اقتصادی را قابل توسعه و گسترش دانست و اظهار امیدواری کرد: با رفع پاره اى از مشکلات و موانع موجود، زمینه های مناسبی برای تعمیق و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فیمابین فراهم گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان تلاش‌های گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش برای تقویت حضور خود در مناطق مختلف آسیای غربی و آسیای مرکزى را یک نگرانی جدی مشترک برای منطقه ارزیابی کرد و بر همکاری بیشتر مسئولین کشورهای همسایه برای مقابله با آن و همچنین تقویت امنیت و ثبات بیشتر در منطقه تاکید ورزید.

ظریف همچنین در این دیدار آرامش و ثبات در تاجیکستان را برای تمامی همسایگان اطمینان بخش و برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و راهبردی توصیف کرد و افزود: نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه برای مقابله با تهدیدات امنیتی مشترک و افراط گرایی و تروریسم آمادگی کامل دارند.

وی حمایت جمهوری اسلامی ایران از وحدت و انسجام ملی در تاجیکستان که اسلام اعتدالی را مورد توجه قرار داده، مورد تاکید قرار داد.

سراج الدین اصل اف وزیر خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار ضمن استقبال از پیشنهاد جمهوری اسلامی، دیدار مقامات دو کشور در سطوح مختلف برای تقویت مناسبات دو جانبه در تمامی حوزه ها را امری ضروری خواند. 

وی همچنین از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال امنیت، ثبات و توسعه تاجیکستان قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان گروه‌های تروریستی، تولید کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر و گروه داعش را از جمله مهمترین تهدیدات امنیتی کشورهای آسیای مرکزی برشمرد و بر تقویت همکاری‌های مشترک میان همسایگان در مقابله جدى با این پدیده هاى خطیر و غیر انسانى تاکید کرد.

کد N845673

وبگردی