آفتاب

آغاز دور سوم گفتگوهای لیبی در الجزایر/ امیدواری برای حل اختلافات

آغاز دور سوم گفتگوهای لیبی در الجزایر/ امیدواری برای حل اختلافات

دور جدید گفتگوها برای تشکیل دولت ملی لیبی و پیش نویس توافق جامع سیاسی برای حل و فصل بحران این کشور با مشارکت بیش از 20 شخصیت از رهبران احزاب و فعالان سیاسی در الجزایر آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، «برناردو لیون» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در لیبی در نشست افتتاحیه این گفتگوها گفت: این نشست در شرایط بسیار دشواری برگزار می شود، لیبی شاهد پسرفت در همه زمینه هاست و گروه تروریستی داعش در این کشور پیشروی زیادی داشته است.

وی افزود: آنچه که به دنبال تحقق آن در این دو روز هستیم، بررسی چگونگی تهیه پیش نویس توافق و ارسال پیامی مورد قبول برای تمام طرف های لیبی است. لیون تاکید کرد: پیش نویس پیشنهادی امروز باید آخرین پیش نویس باشد، نمی توان به ارائه پیشنهادات ادامه داد، باید امتیاز داد چرا که لیبی به بدترین شرایط خود رسیده و تبدیل به یک دولت ورشکسته شده است.

این مسئول سازمان ملل ضمن مخالفت با تروریستی خواندن نیروهای فجر لیبی گفت: کسانی که نیروهای فجر لیبی را به ترورریسم متهم می کردند امروز می بینند که چگونه شبه نظامیان فجر لیبی با داعش می جنگند و این مسئله نشان می دهد که این نیروها تروریست نیستند.

از سوی دیگر عبد القادر مساهل وزیر امور مغرب عربی، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب الجزایر گفت: ما بر موضع خود در حمایت از لیبیایی ها با تمام گرایش ها و نیز عدم حذف هیچ یک از گروه ها به جز آنهایی که در لیست تروریستی سازمان ملل قرار دارند، تاکید می کنیم. به اعتقاد مساهل گفتگوها باید مبتنی بر اراده لیبیایی ها و بدون مداخله خارجی بوده و وحدت ملی برای اداره امور کشور لیبی و دور نگه داشتن آن از تهدید تقسیم شکل گیرد.

به گفته منابع آگاه به پرونده لیبی، فرستاده دبیر کل سازمان ملل طی ساعات آینده با تمام شخصیت های شرکت کننده در نشست به منظور بررسی پیشنهادهای هر کدام از آنها پیش از نشست همه جانبه، به صورت جداگانه دیدار خواهد کرد. این دور سوم گفتگوهای لیبی در الجزایر تحت نظارت فرستاده سازمان ملل به لیبی به شمار می رود.

پیش از این در ماه های آوریل و مارس دو دور از گفتگوهای لیبی با حضور بیش از 20 شخصیت از رهبران احزاب و فعالان سیاسی لیبی برگزار شده است. گفتنی است در لیبی دو دولت بر سر قدرت نزاع دارند، دولت موقت که برخاسته از مجلس نمایندگان و مقر آن شهر البیضاء واقع در شهر این کشور است و «دولت نجات» که برخاسته از کنگره ملی بوده و مقر آن در طرابلس واقع در غرب این کشور است.

 

 

 

 

 

 

 
[div id='__if72ru4sdfsdfruh7fewui_once']     
کد N845458

وبگردی