آفتاب

روحانی: نخواهیم گذاشت اخلاق مورد تاخت و تاز قرارگیرد/توطئه های امنیتی در منطقه علیه ملت ما موثر نبود

روحانی: نخواهیم گذاشت اخلاق مورد تاخت و تاز قرارگیرد/توطئه های امنیتی در منطقه علیه ملت ما موثر نبود

رییس جمهوری بیان و عمل امام(ره) در نهضت و انقلاب را تفسیر واقعی از انتظار دانست و گفت: امام راحل(ره) تفسیر واقعی انتظار را در نیمه خرداد سال 1342 اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) این سخنان را بیان کرد.

رییس جمهوری افزود: گرچه حادثه رحلت امام بس سنگین و غمناک برای همه عاشقان؛ ملت ایران، مسلمانان و آزادی خواهان جهان بود، اما خداوند عنایتی به نظام و این مردم کرد که در فاصله کمتر از 24 ساعت، رهبر معظم انقلاب پرچم مسوولیت این نظام را بر دوش گرفتند و امروز به حمد الله بعد از 26 سال می بینیم مسیر امام، راه وخط امام ادامه دارد و مردم همچنان عاشق این خط و راه و قدردان عزت و آزادی هستند که انقلاب عظیم اسلامی برای آن ها به ارمغان آورد.

روحانی با بیان این که امسال 14 و 15 خرداد حال وهوای دیگری دارد و نیمه خرداد با نیمه شعبان مقارن شده است، اظهار داشت: یکی از برکات انقلاب اسلامی و راه و خط امام تفسیر صحیح و درست از انتظار بود.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: موضوع مهدویت، موضوع انتظار روزی است که عدالت در سراسر جهان مستقر و حکومت ایده آل اسلامی تشکیل خواهد شد و مردم از ظلم و فساد و تباهی رهایی پیدا می کنند.

روحانی با تاکید بر این که اساس این انتظار باید انتظار مسوولانه باشد، اضافه کرد: متاسفانه قبل از نهضت اسلامی برخی انتظار را به گونه دیگری تفسیر می کردند، انتظار به این معنا که حکومت در دوران غیبت حکومت اسلامی یا حتی حکومت مشروع در معنایی ندارد. انتظار به این معنا که می نشینیم و برای ظهورش دعا می کنیم و فساد باید سراسر جهان را فرابگیرد تا در ظهور او تسریع شود.

رییس جمهوری یادآور شد: انتظار با معنای تحریف شده، انتظاری که نتیجه آن رخوت و سستی در جامع باشد، انتظاری که معنایش شیوع منکر در جامعه باشد، اما امام در نهضت و انقلاب با بیان و عملش تفسیر واقعی را از انتظار داشت.

روحانی تاکید کرد: راست و درست است که یک حکومت بی نقص، عادلانه عدالت گستر، حکومتی که سایه عدل را بر سر جهانیان بگستراند، امروز در اختیار ما نیست و باید در انتظار آن منجی باشیم اما اگر 100 در اختیار ما نیست باید در صفر بمانیم؟ اگر بناست یک حکومت بی نقص و ایده آل را در زمان ظهور آن موعود تجربه کند، معنایش این است که امروز دست روی دست بگذاریم و حتی حکومتی که 50-70درصد آن اهداف را استقرار بخشد در پی آن نباشیم؟

 

**شرایط را برای ظهور عدالت گستر آماده کنیم

رییس جمهوری تصریح کرد: امام تفسیر واقعی انتظار را از نیمه خرداد 42 اعلام می کند و می گوید انتظار فرج را از نیمه خرداد کشید. یعنی باید با حضور، ایستادگی و انقلاب مان در برابر فساد و منکرات، قدم به قدم شرایط را برای ظهور آن منجی آماده کنیم.

روحانی گفت: اگر امروز در ولی عصر امام زمان، در جمع ما پرچم حکومت را در دست ندارد، به خاطر چیست؟ «وعدمه منّا» ما ، جهان و جامعه امروز ما هنوز آمادگی برای آن ظهور ندارد. ما باید شرایط کشور، منطقه و جهان رابرای آن ظهور عدالت گستر آماده کنیم.

 

**امام بزرگترین احیاگر اسلام ناب بود

رییس جمهوری افزود:امام با نهضت و انقلابش اولین قدم برای آمادگی جامعه برای آن حکومت جهانی آماده کرد. امام دارای ویژگی هایی بود که برخی از آن ویژگی ها منحصر به آن بزرگوار و آن امام راحل است، امام بزرگترین احیاگر اسلام ناب بود.

روحانی ادامه داد: امام توانست اسلام را از کنج حجره ها، مدرسه ها و مسجدها به صحن جامعه و جهان بیاورد، امام فقه را به زمانه عرضه کرد و با همین فقه پاسخ مقتضیات زمان و سوالات زمان را داد. امام فقهی که در مسایل اجتماعی و سیاسی کمتر حضور داشت را به صحنه آورد.

رییس دولت یازدهم خاطر نشان کرد: امام تلفیق بین دین و سیاست را برای ما تفسیر و بیان کرد. در یکصد سال و یک قرن گذشته آیا ما احیاگری بالاتر از امام راحل سراغ داریم؟ این ویژگی امام است، امام بنیانگذار نظام اسلامی است، این ویژگی امام است.

روحانی اضافه کرد: امام این نظام و جمهوری اسلامی را بنیان نهاد و ان شاء الله این نظام روز به روز کامل تر و تا روز ظهور ولی عصر مسیر و راهش ادامه خواهد یافت.

 

**کسی منتظر حکومت عادلانه است که در مسیر ایجاد آن قدم بردارد

روحانی با بیان این که امام، رهبری بزرگترین انقلاب مردمی را بر عهده گرفت، گفت: آن هم انقلابی در مسیر اعتدال از آغازش تا پیروزی انقلابش، این ویژگی ها، ویژگی های خاص امام است، امام هم با نهضت و انقلابش انتظار واقعی را برای ما تفسیر کرد.

رییس جمهوری افزود: کسی منتظر ظهور آن حکومت عادلانه ایده آل اسلامی است که در مسیر ایجاد آن حکومت قدم بردارد. کسی می خواهد که به معنای واقعی کلمه در جهان ظلم نباشد و در برابر استبداد و استعمار بایستد و مبارزه کند، امام با نهضت و انقلابش مفهوم واقعی انتظار را برای ما تبیین و تفسیر کرد.

روحانی ادامه داد: امام در نهضت و انقلابش و بعدی از پیروزی انقلابش مسیر حکومت اسلامی را هموار کرد و مفهوم حکومت اسلامی را تبیین کرد.

 

**امام به رای و نظر مردم بی اعتنا نبود

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: امام آن انقلابی ای نبود که بعد از آن که پیروز شد، سال ها و سال ها و سال ها به رای و نظر مردم بی اعتنا باشد، امام انقلابی ای بود که وقتی نهضت به پیروزی رسید، در کمتر از 50 روز مردم را به پای صندوق آرا دعوت کرد. کدام انقلاب را در منطقه و جهان سراغ دارید که در کمتر از 50 روز مردم را پای صندوق رای دعوت کند و آن راهور به مردم اعلام کند که میزان رای مردم است؟

روحانی تصریح کرد: حتی امام نوع حکومت را به رای مردم گذاشت، جمهوری اسلامی ایران گرچه با ندا و بیان امام و نهضت مردم ساخته شد اما آخرین آجرش با رای و نظر مردم بود. این مردم بودند که با آرای خود نوع حکومت را اعلام کردند.

رییس جمهوری تاکید کرد: امام آن انقلابی ای بود که در ضمن یک سال یعنی سال 58 چند انتخابات برقرار گردید. از انتخابات مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران در فروردین سال 58 گرفته تا انتخابات برای اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی تا رای مردم با رفراندم قانون اساسی، آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری و آرای مردم در اسفند همان سال برای مجلس شورای اسلامی.

روحانی یادآور شد: کدام انتخابات را این چنین در یک انقلاب مشاهده می کنید، انقلابی که چند انتخابات در سال اول برای جامعه برگزار کند؟ امام مسیر و راه انقلاب و ادامه آن را به ما نشان داد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر آن فتوای امام نبود که میزان رای مردم است، دشمنان می توانستند انقلاب را از ما بگیرند؛ اگر آن فتوا برای حضور مردم در همه مشکلات نبود، دشمنان می توانستند انقلاب را از ما بگیرند.

روحانی با بیان این که اگر امروز مردم ما در مسیر ایستادگی و استقامت قرار دارند، اگر امروز ملت بزرگ ایران در برابر انواع توطئه ها ایستادگی می کند، اگر ملت بزرگ ایران در برابر همه مشکلات استوار ایستاده است، به خاطر این است که امام در همه مشکلات با باور به حق و خداوند و توکل به حق؛ به حضور، ایستادگی و جهاد مردم ایمان و باور داشت.

رییس جمهوری گفت: امام همان بود که با حضور و ایستادگی مردم توانست در یک جنگی که انواع قدرت های جهانی شرق و غرب در برابر این ملت به پا کرده بودند، این انقلاب را به پیروزی برسانند.

 

**صدای امام همچنان در گوش مردم است

روحانی افزود: ما به حول وقوه الهی با تمسک به راه ائمه هدی و توجهات حضرت ولی عصر می توانیم از همه مشکلات عبور کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امروز شما می بینید که در منطقه توطئه های فراوانی علیه اسلامی و مسلمانان به پا شده است، اگر شما امروز می بینید که در برابر توطئه های قدرت های بزرگ جهانی در منطقه همچنان ملت ما با ایستادگی، با حضور و مقاومتش امنیت را در این کشور حراست و حفاظت کرده است به خاطر این که صدای امام همچنان در گوش مردم است.

 

**خط امام توسط مقام معظم رهبری ادامه دارد

روحانی اضافه کرد: قلوب ملت ما تسخیر آن نفس گرم امام است، جامعه، مردم و جوانان ما نه امام، نه خط و راه امام را رها نخواهند کرد. مسیر و خط امام امروز توسط مقام معظم رهبری ادامه می یابد، این پرچم ولایت و اسلامیت تا زمانی که در کنار پرچم جمهوریت وجود دارد، این پرچم در اهتزار می ماند.

 

**به کشورهای منطقه در برابر تروریست، خشونت و افراطی گری کمک می کنیم

رییس جمهوری تصریح کرد: امام بین جمهوریت و اسلامیت پیوند ناگسستی به وجود آورد. به این دلیل است که شما می بینید، امروز توطئه قدرت های بزرگ و ایجاد گروهک های تروریستی امثال داعش در منطقه نمی تواند در مسیر صحیح این مردم خللی ایجاد کند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز نه تنها در ایران اسلامی به حول و قوه الهی، امنیت برقرار است حتی دربرابر توطئه تروریست ها، این ملت بزرگ به ملت های منطقه کمک کرده و کمک خواهد کرد.

رییس جمهوری اظهار داشت : این ملت ایران است که امروز به ملت های عراق، سوریه، لبنان، یمن و سایر ملت های منطقه در برابر تروریست ها ، خشونت و افراطی گری کمک کرده و می کند و به حول و قوه الهی ما می توانیم انواع این توطئه ها را به شکست نهایی برسانیم.

روحانی گفت: گرچه شما می بینید برخی از حکومت های تازه به دوران رسیده از منابع سرشار زیرزمینی خدادادی متاسفانه سوء استفاده می کنند، پول نفت را به سلاح های مخرب تبدیل می کنند و این سلاح های مخرب را علیه ملت مظلومی چون ملت یمن به کار می گیرند.

 

**در منافع ملی، حفظ نظام و وحدت جهان اسلام صدای واحد داریم

رییس جمهوری افزود: ما در این شرایط باید بیش از هر زمان دیگر بیدار و هوشیار باشیم. شرایط امروز منطقه شرایط خاصی است، اگر امروز باید به وحدت، انسجام و اتحاد متکی باشیم، همان توصیه امام راحل است که همواره بر وحدت کلمه تاکید کرده اند.

روحانی ادامه داد: دشمنان می خواهند بین قومیت ها تفرقه ایجاد کنند. دشمنان می خواهند بین مذاهب تفرقه ایجاد می کنند، ما با وحدت کلمه که اولین قدم اتحاد در داخل کشور است؛ اگر اختلاف سلیقه داریم، اگر جناح ها و احزاب متعدد داریم اما در منافع ملی، حفظ نظام و وحدت جهان اسلام، صدا و سخن ما واحد است، نخواهیم گذاشت منافع ملی، اساس و معنونیت اسلام و اخلاق محمدی مورد تاخ و تاز این یا آن قرار گیرد.

رییس جمهوری یادآور شد: ما درشرایطی که دشمن توطئه کرد و قیمت نفت را از نصف هم پایین تر آورد، قمیت نفت 120 دلار را به 40-50 دلار کشاند برای این که ملت ایران در برابر قدرت های بزرگ خم شوند؛ این ملت در برابر همه مشکلات در طول این 36 سال ایستاده است و باز هم به حول و قوه الهی خواهد ایستاد.

 

**توطئه های امنیتی در منطقه علیه ملت ما موثر نبود

روحانی افزود: دولت با حمایت ملت بزرگ ایران و با هدایت های مقام معظم رهبری از مشکلات عبور خواهد کرد. شما دیدید در طول این 6 ماه گذشته که با قیمت نفت علیه ما توطئه اجرا کردند، ملت ما ایستادگی کردند، آرامش در جامعه ما برقرار است، توطئه های امنیتی در منطقه علیه ملت ما موثر نبود.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اگر برخی از کشور و توطئه گران، رژیم منفور صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع فکر می کنند با فشارشان، با برنامه ریزی و توطئه شان در سطح جهانی می توانند حرکت این ملت و دولت را در زمینه سیاست خارجی کند کنند، اشتباه می کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت متکی به آرای مردم به تمام وعده هایی که به مردم داده است به حول وقوه الهی، با توجهات حضرت ولی عصر امام زمان ارواحنا له الفدا، آن خط و آن مسیر را برای حفظ منافع ملی ادامه خواهد داد.

 

**ما متحد خواهیم بود و تحریم ها را در هم خواهیم شکست

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اگر امروز از اعتدال می گوییم؛ اعتدال را از امام آموخته ایم، اگر می گوییم امید، امید را از امام و انتظار فرج آموخته ایم، اگر می گوییم وحدت، اتحاد و صدای واحد؛ این اتحاد و وحدت را از اسلام، قرآن ، امام و رهبر معظم انقلاب آموخته ایم. ما متحد خواهیم بود، دشمن نخواهد توانست در میان ملت بزرگ ایران تفرقه ایجاد کند.

روحانی تاکید کرد: ما مسیر و راه را ادامه خواهیم داد، ما تحریم ها را درهم خواهیم شکست.

رییس جمهوری افزود: ما حمایت از فقرا، حمایت از قشرهای مستضعف جامعه را از امام آموخته ایم، ما در تمام شرایط تحریم و مشکلات طرح تحول سلامت را پیاده و اجرا کردیم و امروز مردم در بیمارستان ها شاهد عزت هستند.

روحانی ادامه داد: ما در شرایط سخت تحریم توانستیم حمایت غذایی از قشرهای مستضعف را انجام دهیم، در شرایط تحریم توانستیم 9 میلیون نفر را در پارسال و اوایل امسال تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهیم.

 

**امام ایستادگی در برابر انواع توطئه ها را به ما آموخت

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: همه این ها پاسخ به ندا و خط و راه امام بود، امام به ما یاد داد که چگونه بتوانیم حکومت اسلامی را در این کشور مستقر کنیم. امام به ما یاد داد که چگونه باید از حقوق ملت دفاع کنیم، امام به ما یاد داد که در برابر انواع توطئه های ابرقدرت ها بتوانیم ایستادگی و مقاومت کنیم.

روحانی تصریح کرد: ما به حول و قوه الهی و به کمک ملت بزرگ ایران راه را ادامه خواهیم داد. وحدت، اتحاد و انسجام ملی را ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری سخنان خود را با این دعا به پایان رساند که اَللّـهُمَّ اَرِنیِ الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ ، وَ الْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ وَ اکْحُلْ ناظِری بِنَظْرَة منِّی اِلَیْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ اجْعَلْنا مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ.

2929

کد N845438

وبگردی