آفتاب

واشنگتن تایمز: ذخایر سوخت هسته‌ای ایران افزایش یافته است

واشنگتن تایمز: ذخایر سوخت هسته‌ای ایران افزایش یافته است

واحدمرکزی خبر نوشت:

یک روزنامه آمریکایی نوشت: همزمان با افزایش ذخایر سوخت هسته‌ای ایران، توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران به مخاطره افتاده است.
پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن تایمز چاپ آمریکا، روز چهارشنبه در مقاله‌ای به قلم گای تیلور نوشت: با وجودی که ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای قول داده بود، میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایینِ خود را به سیصد کیلوگرم کاهش دهد، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ذخایر اورانیوم ایران نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه به رقم 8715 کیلوگرم افزایش یافته است.
کاخ سفید در این خصوص تحت فشار منتقدان داخلی و خارجی، به خصوص در واشنگتن و اسرائیل، قرار گرفته است، زیرا رییس جمهور آمریکا و همچنین جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، همواره مدعی بودند که برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای، متوقف شده است. از سوی دیگر، برخی از کارشناسان می‌گویند، ایران تلاش داشته است، بخشی از اورانیوم ذخیره سازی شده‌ی خود را به میله‌های سوختی برای استفاده در رئاکتور نیروگاه هسته‌ای و امثال آن تبدیل کند، اما به علت مشکلات فنی نتوانسته است این کار را با سرعت کافی انجام دهد و از این رو، ذخایر اورانیوم غنی سازی شده‌ی ایران کاهش نیافته است.
این منبع افزود: شایان ذکر است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود ایران را مستقیماً متهم نکرده است که از مفاد توافق موقت ژنو یا چارچوب به دست آمده در لوزان تخطی کرده است. با این حال آژانس در گزارشِ اخیر خود، به افزایش ذخایر اورانیوم ایران که در سطح پایین غنی سازی شده، اشاره کرده است. در هر صورت، منتقدان به مذاکرات هسته ای با ایران در واشنگتن و اسرائیل از این مسئله برای افزایش فشارها بر دولت اوباما و تلاش برای جلوگیری از امضای توافق جامع هسته‌ای با ایران تا پیش از سررسید 30 ژوئن، حداکثر بهره‌برداری را کرده‌اند.

4949

کد N845418

وبگردی