آفتاب

مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه: خطر داعش برای مرزهای ایران فوری نیست/ داعش پذیرش سرزمینی هم لازم دارد

مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه: خطر داعش برای مرزهای ایران فوری نیست/ داعش پذیرش سرزمینی هم لازم دارد

مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با خبرآنلاین ضمن برشمردن ابعاد و زوایای استراتژیک داعش در منطقه خاورمیانه تاکید کرد این جریان همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.

جابر انصاری در این گفتگو ضمن تاکید بر ابعاد و زوایای سه گانه داخلی، منطقه ای و بین المللی داعش افزود: «اساسا برای هر پدیده سیاسی سطوح و ابعاد مختلفی باید مورد توجه گیرد تا قالب تحلیلی ما از ارزش و دقت منطقی برخوردار باشد. در خصوص پدیده ای به نام گروه های تکفیری و تروریستی همچون داعش و القاعده هم سطوح تحلیلی بر سه مبنای داخلی، منطقه ای و بین المللی باید در دستور کار قرار گیرد. در نتیجه ما نمی توانیم عوامل شکل دهنده این جریان را به یکی از این سه سطح فروکاهیم.»

مدیر کل خاورمیانه وزارت خارجه همچنین در خصوص حرکت نکردن داعش به سمت قسمت های شیعه نشین عراق تاکید کرد: «طبیعی است که هر جریانی برای زیست و حرکت خود به پذیرش سرزمینی هم احتیاج دارد. داعش نمی تواند در سرزمین های شیعه نشین ایده پرطرفداری ارزیابی شود و حتما از منظر سطح تحلیلی تفاوت های عدیده ای میان برخوردهایی که در جوامع اهل سنت با اندیشه تکفیری داعشی صورت می گیرد با آنچه در مناطق شیعه نشین صورت می پذیرد وجود دارد. بر این اساس نباید خیلی تعجب کرد که چرا داعش به این مناطق حرکت نمی کند.»

او می افزاید: «البته باز هم باید تاکید کرد که این مولفه فقط از زاوایه و منظر داخلی به این پدیده می پردازد و می توان چنین نگاهی را برای ابعاد منطقه ای و بین المللی هم مورد عنایت قرار داد تا بتوانیم به بسته ارزیابی مناسبی در این رابطه دست یابیم. بدیهی است که در این صورت به تصویری نزدیک به واقعیت از تحولات و واقعیات صحنه سیاسی عراق دست می یابیم»

سفیر پیشین ایران در لیبی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تهدید بودن داعش برای مرزهای ایران اشاره کرد: «من این خطر را یک خطر آنی و فوری نمی بینم. اما در معنای دراز مدتش تثبیت قدرت جریان های تروریستی مستقیما امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار می دهد. آنچه امروز در آن قرار داریم خطر مستقیم و فوری برای ایران به شمار نمی رود اما اگر این جریان تثبیت شود و سیطره و نفوذش را در منطقه پیرامونی ما بسط دهند قطعا به سراغ جمهوری اسلامی ایران هم خواهند آمد. »

 

مشروح مصاحبه مفصل خبرآنلاین با حسین جابر انصاری مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه به زودی در خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

49308

کد N845379

وبگردی