آفتاب

اعتراض آمریکا به اقدام سودان جنوبی

اعتراض آمریکا به اقدام سودان جنوبی

آمریکا اخراج هماهنگ کننده سازمان ملل در امور کمک رسانی از سودان جنوبی را محکوم کرد و این اقدام را "بی‌احترامی به جامعه بین‌الملل" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا از سودان جنوبی خواست تا تصمیم خود را در این خصوص تغییر دهد.

سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات سودان جنوبی تصمیم به اخراج توبی لانزر، هماهنگ کننده سازمان ملل در امورکمک رسانی گرفته‌اند. اخراج وی دو هفته قبل از خروجش از این کشور برای برعهده گرفتن ماموریت جدیدی صورت گرفته است.

دولت سودان جنوبی این اقدام را تصدیق و اعلام کرد که لانزر پس از بیان اظهاراتی مبنی بر پیش‌بینی سقوط سودان جنوبی پا را از حدود خود فراتر گذاشته است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که اخراج لانزر "نشان دهنده بی‌اعتنایی شدید به رنج مردم سودان جنوبی است."

وی در بیانیه‌ای تاکید کرد: اخراج آقای لانزر هتاکی به جامعه بین‌الملل است که برای ایجاد صلح و ثبات سودان جنوبی تلاش می‌کند.

کربی خاطرنشان کرد: اولویت دولت سودان جنوبی باید خاتمه دادن به خشونت‌ها باشد که بیش از دو میلیون شهروند را تاکنون آواره کرده است. نیم میلیون تن از این افراد هم‌اکنون به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.

وی گفت که 4.6 میلیون تن در سودان جنوبی به علت این شرایط با گرسنگی شدید که زندگی را به مخاطره می‌اندازد، مواجه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان داشت: ما به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و سایر دولت‌هایی می‌پیوندیم که از دولت سودان جنوبی می‌خواهند تا نظرش را تغییر دهد و با نهادهای سازمان ملل که در سودان جنوبی مستقر هستند، کاملا همکاری کند.

لانزر قرار است به عنوان هماهنگ کننده امور بشردوستانه برای منطقه ساحل (واقع در میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان) تا پایان ژوئن مشغول فعالیت شود.

انتهای پیام

کد N845308

وبگردی