آفتاب

مذاکرات جدید ساخت سد در تاجیکستان

مذاکرات جدید ساخت سد در تاجیکستان

وزیر نیرو با سفیر تاجیکستان در ایران دیدار و درباره گسترش همکاری ها در زمینه های آب و سدسازی مذاکره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید چیت‌چیان در دیدار با "نعمت‌اله امام‌زاده" سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی آب برای حیات اظهارداشت: پیش‌ قدمی تاجیکستان در برگزاری کنفرانس بین‌المللی آب حرکت بسیار شایسته‌ای است و ایران از ایفای نقش تاجیکستان در این مسئله مهم بین‌المللی حمایت می‌کند.

وزیر نیرو با اعلام آمادگی ایران برای حضور فعال در طرح‌های آب و برق تاجیکستان، از حضور خود به عنوان نماینده رئیس‌ جمهور کشورمان در این کنفرانس خبر داد و افزود: امیدوارم در این کنفرانس و دیدارهای پیرامون آن در مورد مسائل مطرح بین دو کشور به نتیجه برسیم و علاقمندهای دو کشور با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به اشتراک دینی، فرهنگی و زبانی مشترک ایران و تاجیکستان گفت: احساس نزدیکی ایران و تاجیکستان مسیر توسعه روابط بین دو کشور را بسیار هموار می کند و ما امیدواریم در زمینه تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین دو کشور به نتایج عملی دست پیدا کنیم.

چیت چیان با اشاره به حضور ایران در اجرای طرح‌های آب و برق تاجیکستان و احداث سد سنگ‌ توده ۲ گفت: سد سنگ‌ توده ۲ در ارتباط دو کشور فقط یک پروژه عمرانی نیست و حل موضوع تعویق پرداخت‌های تاجیکستان در این پروژه، در گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

در این دیدار سفیر تاجیکستان نیز اظهارداشت: در این کنفرانس نمایندگانی از ۸۲ کشور دنیا و مجامع جهانی فعال در زمینه آب حضور خواهند داشت و در اصل جمع‌ بندی فعالیت‌ های ۱۰ ساله جهانی در زمینه آب خواهد بود.

"نعمت‌اله امام‌زاده" ادامه داد: در برنامه‌های جانبی این کنفرانس دیدار وزیر نیروی ایران با وزیران انرژی، نقلیه و اقتصاد تاجیکستان برنامه‌ریزی شده است. وی با اشاره به علاقمندی تاجیکستان برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با ایران گفت: این کشور در بخش انرژی با کمک ایران به پیشرفت‌های مهمی دست یافته است و در سایر زمینه‌ها نیز امیدواریم سطح روابط اقتصادی خود را از رقم سالانه ۳۰۰ میلیون دلار کنونی ارتقا دهیم.

کد N845056

وبگردی