آفتاب

آنچه اوباما درباره توافق هسته ای با ایران به کانال دو رژیم صهیونیستی گفت

آنچه اوباما درباره توافق هسته ای با ایران به کانال دو رژیم صهیونیستی گفت

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد ایران به تعهداتش برای اجرای طرح مشترک اقدام(توافق ژنو) پایبند بوده است.

واحدمرکزی خبر نوشت:
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد ایران به تعهداتش برای اجرای طرح مشترک اقدام(توافق ژنو) پایبند بوده است.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، باراک اوباما در بخشی از مصاحبه اختصاصی خود با کانال دو تلویزیون اسرائیل
گفت:«بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیش از برگزاری انتخابات اسرائیل به صراحت تمام اعلام کرد که اجازه نخواهد داد در دوران نخست وزیری او، راه حل ایجاد دو کشور مستقل تحقق پیداکند. اما بعد از بیان این سخنان، نتانیاهو گفت این احتمال وجود دارد که کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود اما ملاحظات و شروط بسیار زیادی برای این امر مطرح است. غیرواقع بینانه است اگر تصور شود این شروط در آینده نزدیک محقق خواهد شد. با این اوصاف، خطر مطرح از این رویه آن است که اسرائیل اعتبار خودش را از دست بدهد. همین حالا هم جامعه بین المللی معتقد نیست اسرائیل درباره راه حل تشکیل دو کشور مستقل جدیت داشته باشد. سخنانی که نخست وزیر اسرائیل مطرح کرد سبب تقویت این باور شد که طرف اسرائیلی برای تحقق این هدف، متعهد نیست.»
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه احتمال دارد کمکهای آمریکا در آینده به اسرائیل کم شود گفت:« مهمترین کمکی که در حال حاضر ایالات متحده به اسرائیل می کند، کمک به تامین امنیت اسرائیل و کمکهای اطلاعاتی و نظامی به اسرائیل است. این کمکها همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند زیرا این مسئله یکی از تعهدات عمیقی است که من درباره امنیت اسرائیل مطرح کرده ام. برای روشن شدن اینکه رویه کنونی اسرائیل چه عواقب عملیاتی خواهد داشت می توان به صورت مشخص به نکته ای اشاره کرد. باید توجه داشت قطعنامه های دیگری در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح می شود. تاکنون، ما تلاشهای اروپایی ها و کشورهای دیگر را (در مسیر تصویب قطعنامه های علیه اسرائیل) به عقب رانده ایم زیرا معتقدیم تنها راه حل این مسئله آن است که دو طرف با یکدیگر همکاری کنند. اما اگر هیچ چشم اندازی برای روند صلح وجود نداشته باشد و هیچکس باور نکند روند صلح وجود دارد، در این صورت استدلال آوردن در مقابل کسانی دشوار خواهد شد که درباره مسائلی ازقبیل ساخت شهرکهای اسرائیلی و وضع کنونی نگران هستند. در چنین شرایطی، برای ما سخت خواهد بود تا به این طرفها بگوییم صبور باشند چراکه ما روندی مدنظر داریم. آنها در پاسخ ما خواهند گفت باتوجه به سخنانی که مقامات اسرائیلی مطرح کرده اند هیچ چشم اندازی برای صلح وجود ندارد.»
اوباما گفت:«رایزنی های مقامات اسرائیلی و فلسطینی هم فعلا نتیجه ای ندارد. بعید می دانم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، پس از این رایزنی ها بتواند در وضعی همانند کمپ دیوید قرار بگیرد و دستهای خودش را بالا بگیرد و بگوید تلاشهای نتیجه بخش بوده است. چنین وضعی پیش نخواهد آمد.»

اوباما در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گفتگوها با ایران گفت:«ما موثرترین تحریمها را در پنج سال گذشته علیه ایران اعمال کرده ایم و همین کار سبب شده است ایران شاید معادل یک دهه رشد اقتصادی خودش را از دست بدهد. در زمان اعمال تحریمها ، عده ای بدبین بودند و می گفتند تحریمها نتیجه ای نخواهد داشت. اما ما توانستیم به علت موثر بودن تحریمها، ایران را وادار کنیم سر میز مذاکرات حاضر شود. حالا هم، درمقابل کاهش اندک برخی از تحریمها، ایران برنامه هسته ای اش را به حال وقفه درمی آورد و ذخایر اورانیوم غنی شده خودش با خلوص بسیار بالا را کاهش می دهد یعنی همان ذخایری که نخست وزیر اسرائیل در سخنانش در سازمان ملل متحد به آن اشاره کرد و در سخنانش تصویری از بمب داشت برای اینکه ثابت کند برنامه هسته ای ایران تا چه اندازه خطرناک است. همه این ذخایر اورانیوم از بین می رود. همه می گفتند که این روند نتیجه ای نخواهد داشت زیرا ایران فریبکاری خواهد کرد و به تعهداتش پایبند نخواهد ماند اما پس از یک سال و نیم دیدیم که ایران به مفاد توافق پایبند بوده است.»
اوباما در پاسخ به این سوال که آیا سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به روابط اسرائیل و آمریکا ضربه زده است گفت:« اگر من بدون هماهنگ کردن با نخست وزیر اسرائیل در کنست(پارلمان اسرائیل) حاضر می شدم و یا اینکه با آقای هرتزوگ (رهبر حزب مخالف نتانیاهو) مذاکره می کردم، این احساس وجود می داشت که من تشریفات را رعایت نکرده ام. وقتی با نتانیاهو هستم، گفتگوهای خوبی داریم. البته ما جدی و سخت با هم صحبت می کنیم و اختلاف نظرهایی هم داریم اما از تعامل با او لذت می برم. تردیدی نیست که من و نتانیاهو از سنتهای سیاسی متفاوتی هستیم و رویکردهای متفاوتی داریم. اما یکی از نکات ارزشمند درباره روابط اسرائیل و ایالات متحده این است که این رابطه بسیار عمیقتر از روابط با هر دولتی یا هر دولتمرد دیگری است. این وضع تغییر نخواهد کرد. من نگرانی چندانی درباره اختلافهای خاص با آقای نتانیاهو ندارم. نگرانی بیشتر من ، فضای سیاسی اسرائیل است که ترس ، تنها محرک آن باشد. این جریان می تواند سبب از دست رفتن ارزشهای اساسی شود که وقتی جوان بودم و به اسرائیل نگاه می کردم، این ارزشها را در اسرائیل می ستودم. »
کد N844972

وبگردی