آفتاب

از فیفا تا اف‌بی‌ای/ مردی که بلاتر را به محاق برد

از فیفا تا اف‌بی‌ای/ مردی که بلاتر را به محاق برد

روزنامه فیگارو تحلیلی را درباره سقوط سپ بلاتر منتشر کرد.

شکوه خدایی- خبرگزاری خبرآنلاین؛ روزنامۀ فرانسوی فیگارو، در تحلیلی پرده از حقایقی برداشته که مسبب و عامل بدنامی فیفا و سقوط سب بلاتر بوده است. در این تحلیل آمده است: گاهی میان واقع و خیال فاصله بسیار کم است. چاک بلازر و نقش وی در رسوایی های اخیر فیفا مصداق بارز این حرف است. او عامل تمام بدنامی های اخیر فیفاست.

شخصیت کلیدی که فیفا را به محاق برد و با افشای رسوایی های فیفا، بلاتر را کله پا کرد. بلازر آمریکایی نزدیک به سه سال است که با اف بی آی( پلیس فدرال آمریکا) همکاری می کرده و نقش کلیدی در تحقیقات آمریکایی ها دربارۀ پرونده های فساد فیفا و همچنین واگذاری جام جهانی 2018 به روسیه و 2022 به قطر داشته است. در واقع همکاری کلیدی بلازر بود که سبب دستگیری تعدادی از مقامات فیفا شد. اما بلازر کیست؟ چاک بلازر، بین سالهای 1996 تا 2013 یکی از اعضای کمیته اجرایی فیفا و همچنین بین سالهای 1990 تا 2011 دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و حوزۀ کارائیب بوده است. بلازر با همان ریش های سفیدش که او را شبیه بابانوئل کرده، چهره ای برای خود ساخته که شاید کمتر کسی واقعیت زیر آنرا باور کند؛ او مهمترین و بانفوذترین مهره فیفاست که بیزنسی پر زرق و برقی را برای این نهاد فراهم کرده و وزن قابل توجهی در فوتبال جهان دارد.

 بابانوئل 10 درصدیبلازر نیویورکی 70 سال دارد و نفوذ زاید الوصفی در فوتبال آمریکای شمالی دارد. نکته جالب اینجاست که او تا کنون حتی یک پا هم به توپ نزده است. او تنها به دلیل پتانسیل بالای فوتبال در آمریکای شمالی با جک وارنز، نایب رییس پیشین فیفا و رییس پیشین فدراسیون فوتبال آمریکای مرکزی و حوزۀ کارائیب شریک شد و در همۀ معاملات و درآمدهایی که عاید بخش های مختلف فوتبال آمریکای شمالی می شد، 10% را به جیب می زد. دیری نپایید که درآمدهای بالای بلازر یا همان آقای 10 درصدی سر به فلک کشید؛ از آپارتمانهای لوکس گرفته تا مسافرت با جت شخصی و رستوران و ... خلاصه اینکه بلازر از شراکت با وارنر میلیاردر شد. از فیفا تا اف بی آیاما این شراکت دیری نپایید و دو شریک راهشان را بر سر میزبانی جام جهانی 2022 از هم جدا کردند. بلازر هیچوقت نتوانست با رأی مثبت وارنر برای میزبانی قطر کنار بیاید و برای انتقام اتفاقا دست به شایعه پراکنی و تقلب هایی در میان اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا هم زد تا مشکلاتی را برای وارنر ایجاد کند.

اما دیری نپایید که از سوی قوه قضاییه آمریکا به اتهام اختلاس، فرار مالیاتی و پولشویی احضار شد. جرم بلازر در محاکم امریکایی بسیار سنگین بود؛ اما او برای جبران آن تصمیم گرفت با اف بی آی همکاری کند و در واقع با شکار خبرهای داخلی اعضای فیفا به خبرچین اف بی آی تبدیل شد. این خبری است که نیویورک دیلی نیوز در تاریخ اول نوامبر سال 2014 آنرا فاش کرد. بلازر در سال 2011 مأمور شد تا تحقیقات تازه ای را برای بررسی فساد احتمالی در فیفا آغاز کند. در جریان بازیهای المپیک در سال 2012 او توانست شمار زیادی از مکالمات اعضای کادر فیفا را ضبط و به اف بی آی منتقل کند. بلازر که همیشه یک میکروفون در سوئیچش جاسازی کرده بود، توانست مکالمات مقامات رده بالای فیفا را شنود کند که از جمله آنها سب بلاتر بود. چاک بلازر امروز از سرطان روده رنج می برد و هنوز کسی آینده او را نمی داند؛ اما هر چه باشد تلاشهای او پس از مدتها بالاخره ثمر داده و به ریاست سنتی بلاتر خاتمه بخشیده است. 

251 41

کد N844925

وبگردی