آفتاب
رئیس کل دادگستری خبر داد

اجرای حتمی قانون آیین دادرسی کیفری جدید از ابتدای تیرماه امسال

اجرای حتمی قانون آیین دادرسی کیفری جدید از ابتدای تیرماه امسال

رئیس کل دادگستری استان تهران با برشمردن صفات و سجایای اخلاقی و برجسته و منحصر بفرد حضرت امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف گفت: همان‌گونه که ماه شعبان برای ما فرصت است، سیره و حیات پر برکت امام راحل نیز برای ما الگویی مناسب است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با برشمردن صفات و سجایای اخلاقی و برجسته و منحصر بفرد حضرت امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف گفت: همان‌گونه که ماه شعبان برای ما فرصت است، سیره و حیات پر برکت امام راحل نیز برای ما الگویی مناسب است.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانسجویان ایران (ایسنا)، اسماعیلی در اولین نشست شورای مدیران دادگستری کل استان تهران در سال 94 در ابتدای این جلسه با تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و موالید بزرگ و ارجمندش و بویژه میلاد مسعود حضرت ولی عصر(عج ) یگانه منجی بشریت، ضمن قرائت و تشریح فرازهایی از مناجات شعبانیه اظهار کرد: در تاریخ و در عرصه حیات بشریت برخی ایام و مکان‌ها از امتیاز و موقعیت ویژه و بی‌نظیری برخوردار هستند و ماه شعبان در زمره ایام ممتاز سال به شمار می‌رود؛ زیرا شعبان ماه آماده‌سازی جهت حضور در ضیافت الهی، مناجات عارفانه و ادب در محضر خداوند متعال، گفت‌وگوی بندگان با پروردگار و حضور در نزد حق و همانند اذن ورود به تشرف در حرم اهل بیت (ع) است و اگر شعبان را درک کنیم ، آنوقت برای ورود به آستانه ماه رمضان مهیا و آماده شده‌ایم.

وی افزود: در حوزه مدیریت دینی اموری از قبیل؛ برنامه‌ریزی، شناسایی نیروها و امکانات و توانمندی آنان، نظارت بر مدیران و نزدیکان، مردم‌داری و ابتکار عمل، قاطعیت و شجاعت، موقعیت‌شناسی، دشمنشناسی و مدیریت بحران از خصائص و ویژگی‌های مدیریتی آن‌ حضرت بود، که این ویژگی‌ها الگوی شایسته‌ای برای تمامی مسلمانان و بخصوص برای مدیران جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: عصر کنونی، دوران حضرت ولی عصر(عج ) و غیبت ایشان است و هرچند که محضرمبارک آن حضرت را درک نکرده‌ایم، اما در محضر مقام معظم رهبری (حفظه ا... تعالی) و درس آموخته امام راحل که شخصیت ممتاز و برجسته و بی نظیری در تمام امور هستند؛ افتخار حضور داریم و از نعمت رهبری آگاه و بصیر برخورداریم که بعد از ارتحال حضرت امام (ره) در تندباد حوادث گوناگون و امواج ناشی از فتنه‌های مختلف فتنه‌گران، کشتی انقلاب را به ساحل امن و امنیت رساند و امروز در بین کشورهای مختلف از امنیتی پایدار برخوردار هستیم و خدای را بر این نعمت بزرگ شاکریم.

رئیس کل دادگستری استان تهران رعایت نظم و انضباط اداری را یک ضرورت برشمرد و خاطرنشان کرد: هرچند اینجانب از سختی کار موجود اطلاع دارم؛ اما باید در ایفاء وظایف بر نظم اداری اهتمام ورزید و اقتضای الگو پذیرفتن از اسوه‌هایی نظیر امام راحل و همچنین مقام معظم رهبری این است که مجری توصیه‌ها و سجایای اخلاقی و همچنین شیوه عمل آنان باشیم؛ زیرا نگاه مردم به مسند قضاوت، نگریستن به جایگاه یک فقیه ، امام و رهبری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: سیاست اصلی ما حفظ و تکریم و پاسداشت منابع انسانی و سلامت اداری است و برای تحقق آن سه برنامه محوری شامل؛ پیشگیری از بروز تخلف، تذکر به افرادی که در معرض آن قرار دارند و نهایتاً برخورد مناسب با افراد متخلف در دستور کار ما قرار دارد و در این زمینه بهترین توصیه آن است که ابتدا مراقب و مواظب رفتار و عملکرد خودمان و سپس مراقب و دلسوز همکاران‌مان باشیم؛ چراکه همه ما در معرض خطر قرار داریم و نتیجه خطر و غفلت ، سقوط در آتش است.

وی اظهار کرد: از تذکر لسانی به همکاران‌مان دریغ نورزیم و این رویه بصورت مداوم استمرار داشته باشد، تا آنان نیز همواره هوشیار و آگاه باشند و با تخلفات احتمالی نیز حسب نوع تخلف برخورد متناسب داشته باشیم؛ با این توضیح که سیاست اصلی ما تکریم و پاسداشت و پیشگیری از لغزش‌های منابع انسانی است؛ اما در نهایت باید با متخلف برخورد متناسب و لازم و قاطع هم صورت پذیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اجرائی شدن حتمی قانون آیین دادرسی کیفری جدید از ابتدای تیرماه امسال گفت: در این راستا جلسات متعددی تشکیل و سازوکارهای لازم پیش‌بینی شده و در موعد مقرر این قانون اجرا خواهد شد.

وی در ادامه بر اجرای دستورالعمل‌های صادره از سوی ریاست محترم قوه قضائیه بویژه، دستورالعمل ساماندهی اجرای احکام ، دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری و دستورالعمل عفو معیاری تأکید و اظهار کرد: مقامات مختلف قضایی موظف به اجرای این دستورالعمل‌ها هستند و هیچگاه نباید از اجرای آن غافل شوند و لازم است به صورت مرتب گزارش اجرای آن را به دادگستری کل استان ارائه کنند.

وی در ادامه بر استفاده موثر از فناوری‌های نوین و برخورداری همه‌جانبه از قابلیت‌های منحصر بفرد سیستم مدیریت پرونده‌های قضایی تاکیدکرد و افزود: در این زمینه باید آموزش‌های لازم به کلیه همکاران ارائه شود و همچنین با ابلاغ برنامه سال 94 این دادگستری ، کلیه مدیران موظفند؛ میزان پیشرفت برنامه را بصورت ماهانه رصد نموده و گزارش‌های مربوطه را در پایان هر فصل ارائه کنند و افزون بر این ضرورت دارد که کلیه مدیران و دست اندرکاران در راستای تقویت و ارتقاء اعتماد عمومی مراجعین به دستگاه قضایی، شرایط دسترسی سهل و آسان مردم به مدیران قضایی را فراهم سازند.

در ادامه این جلسه عباس پوریانی رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران طی سخنانی برکمبود کادر قضایی و اداری به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات در دادگستری تهران اشاره و اظهار کرد : محاکم عمومی و انقلاب تهران در حال حاضر از کمبود نیروی انسانی شدیداً رنج می برد و دارای شعبات بلاتصدی و غیرفعال می‌باشد که این امر باعث شده فشار مضاعفی به قضات و کارمندان، بدلیل کثرت پرونده‌ها واردشود؛ با این رویکرد که در دادگستری تهران، پرونده‌های ملی و فراملی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و جا دارد که این دادگستری که به عنوان ویترین قوه قضائیه مطرح است ، امکانات مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

وی ضمن بر شمردن مشکلات عدیده موجود در خصوص سیستم جدید پرونده‌ها (سمپ) نظیر قطع طولانی مدت اظهارکرد: ادامه این روند باعث ایجاد نارضایتی در مراجعین می‌شود که شایسته است؛ این موضوع توسط مدیریت آمار و فناوری قوه قضائیه پیگیری و بسرعت برطرف شود.

وی تشکیل جلسات مشترک بین قضات دادسراها ، محاکم و تجدید نظر به منظور هماهنگی و همفکری بیشتر را بسیار مهم برشمرد و گفت: تحقق این مهم راه را برای خدمت رسانی بیشتر به مردم باز و هموار می کند وی همچنین ایجاد همدلی ، همفکری و تعامل سازنده میان مدیران و همچنین مشارکت فعال قضات و همکاران اداری در راستای مرتفع نمودن مشکلات کنونی را امری ضروری دانست.

انتهای پیام

کد N844665

وبگردی