آفتاب

رئیس جمهور جدید لتونی امروز با رای مخفی پارلمان انتخاب می‌شود

رئیس جمهور جدید لتونی امروز با رای مخفی پارلمان انتخاب می‌شود

پارلمان لتونی امروز (سه‌شنبه) رییس جمهوری جدید خود را انتخاب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ چهار نامزد برای پست ریاست جمهوری لتونی رقابت می کنند اما با وجود سیستم غیرمستقیم انتخاب ریاست جمهوری در لتونی و پارلمان 100 عضوی این کشور، مشخص نیست که آیا این چهار تن بتوانند 51 رای را برای پیروزی و جانشینی آندریس برزینس، ‌رییس جمهوری میانه‌روی این کشور حوزه بالتیک به دست بیاورند.

برزینس در سال 2011 بعنوان رییس جمهوری لتونی انتخاب شد و برای بار دوم در این سمت نامزد نشده است.

رای غیرمستقیم و مخفی پارلمان برای انتخاب رییس جمهور در لتونی باعث شده تا درخواست‌ها برای ایجاد اصلاحات بی نتیجه بماند که این اصلاحات شامل اجازه دادن به رای دهندگان برای انتخاب مستقیم رییس دولت است.

یکی از محققان علوم سیاسی از دانشگاه لتونی دراین باره گفت: آنچه در پارلمان در روز انتخابات رخ می‌دهد بیشتر شبیه به ‌یک "جعبه سیاه" است. درحال حاضر،‌ در لتونی هیچ کس نمی داند که که چه کسی رییس جمهوری آینده می‌شود و به این معناست که ما درحال مشاهده یک بازی فوتبال هستیم که نتیجه‌اش مشخص نیست.

رییس جمهوری لتونی رییس نیروهای مسلح است، نخست وزیر را نامزد می‌کند و حق پیشنهاد و لغو قانون را دارد.

پیشروهای این انتخابات "ریموندس وجونیس"، وزیر دفاع لتونی از حزب مشهور و مردمی سبزها و ائتلاف کشاورزان و "اگلیس لویتس" قاضی دادگاه عدالت اروپا از جانب شاخه راست ائتلاف ملی نامزد شدند.

وجونیس به امنیت ملی تاکید دارد درحالیکه لویتس می گوید اولویت هایش اصلاح سیستم حقوقی، امنیتی و مسائل مربوط به اجتماع است.

لتونی که در سال 1991 و پس از فروپاشی شوروی استقلال یافته، درپی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 و در جریان ناآرامی‌های اوکراین، امنیت ملی را در اولویت کاری خود قرار داده است.

درمیان دیگر نامزدهای پست ریاست جمهوری لتونی می توان به "مارتینز بوندارس" از حزب اتحاد منطقه و "سرگس دولگوپولوس" از حزب هارمونی اشاره کرد.

تمامی این چهار کاندیدا در انتخابات اولیه با یکدیگر رقابت می‌کنند، سپس این روند با سه و در نهایت با دو کاندیدا ادامه می‌یابد تا اینکه یکی در نهایت انتخاب شود.

اگر کسی انتخاب نشود،‌ تمامی این روند 10روز بعد با نامزدهای جدید تکرار می‌شود.

انتهای پیام

کد N844559

وبگردی