آفتاب

سناتور تندروی آمریکایی اصول مقابله با ایران را اعلام کرد

سناتور تندروی آمریکایی اصول مقابله با ایران را اعلام کرد

فرارو نوشت:

سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی در سنای آمریکا طی یادداشتی برای جی اسپیس نیوز هشت اصلی که آمریکا در مذاکره و توافق با ایران باید رعایت کند را مطرح کرده و مدعی است پایبندی طرف آمریکایی به این اصول مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای و پراکندن آن در میان گروه های رادیکال می‌شود.

لیندسی گراهام در این یادداشت ادعاهای بی اساسی مطرح کرده است، که همگی بارها توسط ایران رد شده و حتی بسیاری از سیاستمداران امریکایی نیز این ادعاها را رد می کنند.

به گزارش جی اسپیس نیوز، لیندسی گراهام، سناتور شاخص جمهوری خواهان می نویسد: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با بی میلی لایحه بازبینی توافق هسته ای توسط کنگره را به امضا رسانده و به قانون تبدیل کرد. او به واسطه تعداد بالای آرا در هر دو مجلس مجبور به پذیرش نقش کنگره در بازبینی هرگونه توافق هسته ای با ایران و لغو هرگونه تحریمی که بر اساس قانون اساسی اعمال شده بر ایران شد.حال سخت ترین کار آغاز شده است.

این سناتور تندروی آمریکایی مدعی شد: آمریکا و اسرائیل هر دو می دانند که ایرانیان علیرغم انکارهای مکرر همچنان به پیگیری توانمندی تسلیحات هسته ای ادامه می دهند. ما همچنین می دانیم که ایران سابقه طولانی و مشکل سازی در انتقال فناوری نظامی به سازمان های تروریستی دارد.

مهم است که اوباما حالا در مورد توافقی مذاکره کند که به طور دایمی مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای می شود- یا عقب بنشیند. اگر او به جای این کار، متعهد به برنامه ای شود که منجر به شکل گیری یک ایران هسته ای می شود، الزامی است که کنگره مانع از آن شود.

وی در ادامه با تاکید بر این ادعا که ایران حامی تروریسم در خاورمیانه و جهان است می نویسد: ارائه امکان هسته ای شدن به ایران و توانمندی استفاده از این قدرت علیه ما و متحدان مان، تهدیدی بی حساب را متوجه امنیت مان خواهد کرد.

مسئله نگران کننده این است که مذاکره کنندگان ما و ایران تفاسیر به شدت متفاوتی از چارچوبی که مورد مذاکره قرار گرفته، ارائه کرده اند. ایران تاکید می کند که هرگز شرایط ما را نخواهد پذیرفت. سوالات جدی در مورد اینکه این توافق بتواند مانع از یک ایران هسته ای شود، پابرجا است.

آیا پیش از اثبات پاینبدی ایران به توافق هسته ای، تحریم های بین المللی برداشته خواهد شد؟ اگر ایران این توافق را نقض کند، تحریم ها چطور و چه زمانی بازمی گردند؟ من در اینجا هشت اصل را ارائه کرده ام برای اطمینان از اینکه ما به پاسخ صحیح و یک توافق قابل اجرا دست می یابیم:

-ایران نباید اجازه برخوردای از توانمندی غنی سازی بیش از نیاز عملی برای یک راکتور تجاری را داشته باشد. ایران باید به انرژی هسته ای صلح آمیز دسترسی داشته باشند اما زیرساخت ها باید در راستای تامین نیاز تنها یک راکتور هسته ای باشد.

-تمام سایت هایی که سابقا مخفی بودند باید بسته شوند. ایران باید به خصوص در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه غیرنظامی هسته ای خود شفاف باشد.

-بازرسان باید بتوانند هر زمان و هر مکان از تاسیسات نظامی و غیرنظامی ایران بازدید کنند.

-لغو تحریم ها و دسترسی به بودجه باید به طور کامل منوط به تایید پاینبدی کامل ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد. اجازه دسترسی ایران به دهه ها میلیارد دلار بودجه، پیش از عملی شدن تعهدات این کشور، غیرقابل قبول است.

-باید روند صریح و روشنی برای اعمال دوباره تحریم ها در صورت نقض توافق از سوی ایران وجود داشته باشد. سال ها زمان صرف شد تا تحریم هایی که ایران را پای میز مذاکرات آورد، اعمال شوند.

-ایران نباید اجازه تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را داشته باشد.

-تمام اورانیوم غنی شده باید از ایران خارج شود.

رئیس جمهور باید تضمین دهد که پیش از برداشتن هرگونه محدودیت از برنامه هسته ایران، این کشور رفتار تهاجمی خود در منقطه را تغییر داده و دیگر هیچ یک از شرایطی که باعث شود این کشور حامی تروریسم تلقی شود را ندارد.

گراهام در پایان تاکید می کند پایبندی اوباما به این هشت اصل در طول مذاکرات، تضمین می کند که ایران هرگز به تسلیحات هسته ای دست نمی یابد یا ابزار توسعه فناوری هسته ای به گروه های رادیکال را ندارد.

52308

کد N844434

وبگردی