آفتاب

تاکید نعمت زاده بر استفاده از ظرفیت‌های داخل برای ساخت دکل‌های حفاری

تاکید نعمت زاده بر استفاده از ظرفیت‌های داخل برای ساخت دکل‌های حفاری

ایسنا نوشت:

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخل بر ای ساخت دکل‌ها از اجرایی شدن ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه مراسم امضای قرار‌داد پروژه ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه در این روز مبارک شاهد امضای قرار‌داد طراحی و ساخت پنج دستگاه سکوی حفاری دریایی توسط گروه‌های سرمایه‌گذاری و کنسرسیوم ساخت داخل که سوابق نسبتا طولانی در ساخت سازه‌های دریایی و فراساحل دارند، هستیم.

وی ادامه داد: این اولین اقدامی است که در این زمینه در جنوب انجام می‌شود. در سال‌های گذشته دو دستگاه در دریای خزر ساخته شد که در ابعاد کوچک و به صورت شناور ساخته شده بود، اما در خلیج‌ فارس این اولین اقدامی است که برای ساخت دکل حفاری انجام می‌گیرد که امیدوار هستیم این اقدام موجب توسعه صنایع دریایی کشور شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این اقدام کار بزرگی است تقریبا هر دستگاه حدود 200 میلیون دلار ارزش خارجی دارد. حسن این کار این است که می‌تواند امکانات مهندسی و ساخت داخل را به کار بگیرد، چرا که تجهیزات متعدد و پیچیده‌ای دارد.

نعمت‌زاده عنوان کرد: البته سازه اصلی و بخش اعظم آن در اسکله‌های خرمشهر ساخته خواهد شد، اما قطعات و اجزای آن می‌تواند در سراسر کشور تولید و ساخته شود. از این جهت برای استفاده از امکانات داخلی قرار‌داد ارزنده‌ای است.

وی ادامه داد: حدود یکسالی است که برای اولین‌بار برنامه راهبردی صنایع دریایی مورد کار و بررسی قرار گرفته که قرار است هفته آینده در شورای عالی صنایع دریایی ارائه شود تا از نظرات این شورا برای تکمیل آن استفاده شود. این اقدام بزرگی است که می‌تواند حداقل 10 سال آینده فراروی ما را در این بخش نشان دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره‌ی تغییر تعرفه‌ها برای دکل‌های حفاری توضیح داد: قطعا به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های داخل استفاده کنیم ما نگران واردات از جهت تعرفه نیستیم، بلکه نگران این موضوع هستیم که چرا تاکنون ساخت این دکل‌ها در داخل انجام نشده، این امکان وجود دارد که سال‌های پیش ساخت این دکل‌ها انجام می‌شد، ولی متاسفانه دراین مدت دکل‌های متعددی یا وارد شد و یا مورد اجاره قرار گرفت، اما امروز اولین دکل با 58 درصد ساخت داخل در مرحله‌ی اول انجام می‌شود و به تدریج در آخرین دستگاه به 85 درصد ساخت داخل خواهد رسید.

نعمت‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که نیاز به چند دکل وجود دارد، اظهار کرد: نیاز ما در این بخش بستگی به فعالیت‌های حفاری و بهره‌برداری از نفت وگاز خلیج فارس دارد که البته بیشتر به وزارت نفت و شرکت‌های وابسته بستگی دارد. برآورد ما برای نیازمان در این بخش 15 فروند دستگاه است.

وی همچنین درباره‌ی آینده ایران برای خودکفایی در صنایع فراساحل عنوان کرد: صنعت فراساحل و نفت در فراساحل یک امر چند منظوره است که بخشی از آن مربوط به تجهیزات حفاری و تجهیزات بهره‌وری است و بخش‌های دیگر به حوزه خدمات‌رسانی و ... بر می‌گردد.آنچه امروز قرار‌داد آن امضاء و تهیه شده است تحویل سکوی دکل حفاری در دریا با ارتقاء 350 فوت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار امیدواری کرد‌ که بانک‌ها و صندوق توسعه ملی در این بخش حمایت‌های لازم را انجام دهند.
3939

کد N844289

وبگردی