آفتاب
یادگار امام در دیدار با جمعی از بانوان فرهیخته:

محروم کردن زنان از حضور در عرصه‌های مجاز، موجب نقصان در دین است

محروم کردن زنان از حضور در عرصه‌های مجاز، موجب نقصان در دین است

یادگار امام با تأکید بر عدم افراط و تفریط در میان مؤمنان گفت: این که زنان را به خاطر برخی محسنات یا مستحسناتی که در ذهن خودمان قرار دارد، از حضور در عرصه‌ای که خداوند اجازه داده است محروم کنیم ایجاد نقصان در دین است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از بانوان فرهیخته در حسینیه جماران با بیان روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در خصوص نقش عالمان دین در جامعه اسلامی، اظهار داشت: پیامبر خدا(ص) می فرمایند «در هر نسلی از امت من، دادگری از اهل بیت من حضور دارد که تحریف زیاده‌روی‌کنندگان، در لباس دین درآمدن مبطلان و تأویل جاهلان را از این دین ، دور می کند. امامان شما همان راهبران شما به سوی خداوند هستند پس بنگرید که در دین و نماز خود به چه کسانی اقتدا می کنید.» فایده وجود افرادی که پیامبر(ص) از آنان یاد می کند این است که اگر مومنین به اشتباه چیزی را بر دین اضافه کردند آنها رد می‌کنند و اگر چیزی را فرو گذاشتند آن عالم مطلب را کامل می کند.

وی افزود: امام صادق(ع) نیز در همین خصوص می فرمایند «خداوند هیچگاه زمین را از عالم آگاه به فزونی و کاستی خالی نمی گذارد تا اگر مومنان چیزی بر دین افزودند مانع آنها شود و اگر کاستند آن را برایشان کامل گرداند» . ایشان توصیه می کنند «دین را کامل بگیرید» و «اگر چنین نبود بی گمان مومنان در امور خود دچار شبهه می شدند و حق از باطل تشخیص داده نمی شد».

وی با بیان اینکه روایات ذکر شده به وجود ائمه اطهار(ع) اشاره شده است، افزود : روایتی دیگر از امام صادق(ع) وجود دارد که می فرماید «زمین تا بوده ، از حجتی عالم که آنچه را مردم از حق می میرانند در آن احیا کند، خالی نبوده است» و ایشان بدین ترتیب به وجود عالمانی که نایب الامام نیز هستند اشاره دارند که زمین هیچگاه از وجود آنان خالی نیست. نکته ظریفی که در این روایت وجود دارد این است که امر مؤمنین همواره بین افراط و تفریط و زیادت و نقصان قرار دارد که اگر مراقبت نکنیم ممکن است از این سو یا آن سو منحرف شویم.

یادگار امام با اشاره به اینکه در روایات ذکرشده آمده است که عالم جلوی زیاد کردن یا کم کردن چیزی در دین را می گیرد، تصریح کرد: همین بیان کافی است که بفهمیم در زندگی باید معتدل باشیم. افراط و تفریط یکی از آفتهایی است که می تواند زندگی ما را در بر بگیرد و اگر مراقب نباشیم علیرغم داشتن ایمان ممکن است باعث زیادت یا نقصان در دین شود؛ معصومین(ع) تنبه می دهند که مراقب باشیم چیزی که در این دین نیست به خاطر اینکه از نظر ما خوب است به دین اضافه نشود و لذا حدود خدا را پاس بداریم. زیرا براساس یکی دیگر از روایات همانطور که اوامر و نواهی دین را باید رعایت کنیم به بخشهایی که مجاز بوده و به انسانها رخصت داده شده است نیز عمل کنیم.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه یکی از امور مورد اهتمام علما عدم ورود بدعتها به دین است، افزود: اگر کسی بدعتی را وارد دین کند شاید به ذهنش رسیده باشد که آن بدعت مطلب خوبی است اما نباید این کار را کند زیرا می خواهد امری را به خدا نسبت دهد . اما از سوی دیگر مراقب باشیم آنجا که دین، کتاب خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) مطلبی گفته اند از دین کم نشود.

یادگار امام تصریح کرد: موضوع افراط و تفریط در همه حوزه ها از جمله احکام مربوطه به خانمها وجود دارد. روزی که انقلاب پیروز شد امام بر فراگیری و تعلیم خانمهایی که در سن تحصیل قرارداشتند تاکید می کردند؛ همانگونه که پیامبر(ص) پس از آنکه یکی از بانوان انصار از ایشان گلایه کرد که احکام را فقط به مردها تعلیم می دهند ایشان روزی را تعیین کردند که خانمها برای فراگیری احکام، معارف و علومی که در لوح محفوظ ایشان قرارداشت حضور یابند. اما وقتی انقلاب پیروز شد بسیاری افراد می گفتند تعلیم خانمها با عفافی که اسلام از آنان خواسته منافات دارد، اما امام این سخن را رد کرده و بر تعلیم زنان تاکید کردند که امروز آثار آن را با بالارفتن سطح سواد خانمها و آمار زنان تحصیل کرده می بینیم و شاهدیم که آنان از آقایان هم پیشی گرفته اند.

وی گفت : درابتدای انقلاب خیلی ها می گفتند زنان وارد راهپیمایی و تظاهرات و یا حوزه دفاع نشوند اما امام گفتند آنچه از زنان خواسته نشده جهاد اولیه است والا «دفاع» کاری واجب است و زنان باید برای دفاع آموزش ببینند.

یادگار امام تاکید کرد: این که زنان را به خاطر محسنات یا مستحسناتی که در ذهن خودمان قرار دارد، از حضور در عرصه ای که خداوند اجازه داده است محروم کنیم ایجاد نقصان در دین است.

وی با بیان اینکه خداوند امام زمان(عج) و عالمان را مقررکرده تا جلوی این انحرافات را بگیرند گفت : درحوزه امور زنان توجه به عفاف و حجاب از امور مهمی است که بعضا در مورد آن گفته می شود عفاف کافی بوده و حجاب از موارد جزئی آن است در حالی که حجاب جزو احکام دین و از حدود شرعی و دستورات خداست که برای سعادت جامعه و زنان باید به آن تن داد.

سید حسن خمینی با بیان اینکه امام خمینی جزو مصادیق علمایی بودند که در روایات به آنها اشاره شده است، تصریح کرد: همه ما باید به این حوزه و امور عنایت داشته باشیم و خود خانمها نیز بدان توجه کنند تا حقوق به جا مانده را بتوانیم کامل کنیم و حقوق اجرا شده را تحکیم ببخشیم و جامعه اسلامی را با توجه به بخش عظیم فرهنگ ساز آن و صاحبان اصلی فرهنگ یک جامعه که خانمها هستند تبدیل به جامعه ای خوب کنیم .

انتهای پیام

کد N844067

وبگردی