آفتاب
رئیس حزب تجمع همبستگی لبنان در گفتگو با مهر:

آل‌سعود مسئول انفجار مساجد شیعیان است/عربستان خاستگاه تفکر تکفیری

آل‌سعود مسئول انفجار مساجد شیعیان است/عربستان خاستگاه تفکر تکفیری

عضو شورای اعلای اسلامی لبنان با تاکید بر اینکه نظام عربستان مسئول جنایات اخیر علیه شیعیان در این کشور است اعلام کرد که چنین جنایاتی باعث تشدید درگیریهای طایفه ای در عربستان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمله تروریستی به مسجد امام علی(ع) در القدیح و مسجد امام حسین(ع) در الدمام عربستان طی دو هفته اخیر منجر به شهادت و زخمی شدن دهها شیعیان عربستانی شد.

گروه تروریستی داعش مسئولیت هر دو انفجار را بر عهده گرفته و مقامات سعودی در اقدامی نمایشی این اقدامات را محکوم کردند.

این  در حالی است که آل سعود پیوسته سیاست تبعیض را علیه شیعیان عربستان در پیش گرفته است.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی را با «شیخ مصطفی ملص» عضو شورای اعلای اسلامی و رئیس حزب تجمع همبستگی لبنان ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می گذرد

۱-نقش عربستان در انفجارهای تروریستی اخیر در دو مسجد امام علی(ع) و امام حسین (ع) در القطیف و الدمام عربستان چیست؟

به تاکید می توان گفت که منشاء جنایات تروریستی و کشتار غیر نظامیان که مشابه آن در القدیح و الدمام عربستان رخ داد سیاستهای تحریک و تفرقه برانگیز مذهبی است که از سوی برخی کشورها و گروههای سیاسی و اطلاعاتی عربی اعمال شده است که با تلاش برای اجرایی کردن طرحهای تفرقه برانگیز، ایجاد فتنه و تجزیه امت اسلامی دنبال می شود و زمینه را برای اشاعه تفکر تکفیری القائی که جزیرة العرب امروزه تبدیل به خاستگاه آن شده، فراهم می کند.

۲-گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجارهای اخیر را در مساجد مناطق شیعه نشین عربستان بر عهده گرفته است. عربستان هم در اقدامی نمایشی وعده پیگیری این حملات را داده است. به اعتقاد شما چرا عربستان با ابزار داعش دست به چنین اقداماتی می زند؟

این که گروهی مسئولیت این امر را برعهده بگیرد عوامل محرک پشت پرده آن را از مسئولیت خود در این زمینه توجیه و تبرئه نمی کند. عربستان و هر کشور دیگری که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از جریانهای تروریستی عامل به چنین جنایاتی حمایت می کنند قطعا مسئولیت این جنایات را بر عهده دارند که در نتیجه سیاستهای آنان در این زمینه رخ داده است.

۳- آیا این موضوع باعث تشدید درگیریهای طایفه ای و مذهبی در عربستان نمی شود؟

قطعا خطر چنین جنایاتی منجر به افزایش تنشها میان گروههای مختلف در جامعه عربستان شده و گرفتار شدن کشورهای منطقه در منجلاب تفکر تکفیری را در پی خواهد داشت.

۴- تبعات این اقدامات نسنجیده برای رژیم آل سعود چیست؟

نتایج و تبعات این جنایات که خاستگاه آن دامن زدن به اختلافات طایفه ای و مذهبی است قطعا آثار بسیار بدی را بر جهان اسلام خواهد گذاشت و خنجر تجزیه و تقسیم را بر روی گلوی ملت و دولتهای منطقه قرار می دهد که در این فتنه کور گرفتار شده اند.

گفتگو از فاطمه درخشان

کد N843880

وبگردی