آفتاب

واشنگتن - هاوانا ، راه 60 ساله

واشنگتن - هاوانا ، راه 60 ساله

وزارت خارجه آمریکا در اویل هفته جاری، اعلام کرد کوبا را از فهرست کشورهایی که می‌گوید حامی تروریسم هستند، خارج کرده است، این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا و کوبا آذر ماه سال گذشته اعلام کردند قصد دارند پس از نزدیک به 6 دهه، روابط دیپلماتیک دوجانبه را از سر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این مدت هیات‌هایی، از دو کشور به واشنگتن و هاوانا سفر کرده‌اند تا زمینه را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و عادی‌سازی روابط مهیا کنند.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا یک ماه و نیم قبل به اطلاع کنگره رسانده بود که قصد دارد کوبا را از فهرست حامیان دولتی تروریسم خارج کند. نمایندگان کنگره 45 روز وقت داشتند تا با این اقدام اعلام مخالفت کنند، حالا که این دوره بدون اقدام قانونگذاران سپری شده، کوبا رسما از این فهرست حذف شده است.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط آمده است:« این (تصمیم) نشانگر ارزیابی ما مبنی بر این است که کوبا شرایط قانونی لازم را داراست، هاوانا در 6 ماه گذشته هیچ حمایتی به تروریسم بین‌المللی ارائه نکرده و اعلام داشته است که در آینده نیز این کار را نمی‌کند.»

آمریکا با این حال می‌گوید در خصوص دایره گسترده‌ای از سیاست‌ها و رفتارها با کوبا اختلاف نظر دارد، اما این امر تأثیری بر تصمیم اخیرش ندارد.

اولین بار دسامبر سال 1979 بود که واشنگتن با معرفی سوریه، عراق، یمن جنوبی و لیبی به عنوان حامیان دولتی تروریسم، پایه فهرست کشورهای حامی تروریسم را گذاشت.

کوبا در مارس 1982 وارد این فهرست شد و حالا پس از 33 سال و تنها چند ماه پس از آن که به مخاصمه رسمی با واشنگتن پایان داد، از این فهرست خارج شده است.

یک کارشناس آمریکای لاتین معتقد است که دیگر این منطقه، حیاط خلوت آمریکا نیست و آمریکا خود نیز چنین نگاهی به این منطقه ندارد.

مسعود ایزدی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به مذاکرات محرمانه مقامات آمریکایی و کوبایی و انجام چهار دور مذاکرات افزود:‌ در دومین دور مذاکرات که در فوریه 2015 در واشنگتن برگزار شد، کوبایی‌ها بر روی دو خواسته تاکید بسیار کردند، البته نمی‌توان بر روی این دو خواسته نام پیش‌شرط را گذاشت ولی آن‌ها اصرار داشتند تا قبل از این که روابط دو کشور در مسیر عادی خود قرار بگیرد و سفارتخانه‌های دو کشور در هاوانا و واشنگتن باز شود، این دو خواسته محقق شود.

او در مورد محتوای دو خواسته کوبایی‌ها، تصریح کرد: اولین خواسته آن‌ها این بود که آمریکایی‌ها کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کنند و از طرف دیگر خدمات بانکی به دفتر حافظ منافع آمریکا در کوبا ارائه شود.

این کارشناس آمریکای لاتین با بیان این که آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که سفارتخانه‌شان را تا قبل از برگزاری اجلاس سران کشورهای قاره آمریکا در هاوانا باز کنند، ولی با توجه به محقق نشدن خواسته‌های کوبایی‌ها این موضوع میسر نشد، ادامه داد: در دور بعدی مذاکرات بین مقامات دو کشور باز هم بر روی این خواسته‌ها تاکید شد.

ایزدی به اظهارات جان کری در این ارتباط اشاره کرد و گفت:‌آمریکایی‌ها برای این که راه برای برقراری روابط سیاسی با کوبا همراه شود و از اینکه نمی‌توانستند با کشوری که خودشان نام او را در فهرست کشورهای حامی تروریست قرار داده‌اند، رابطه برقرار کنند به ناچار مجبور شدند که نام کوبا را از این فهرست خارج کنند.

این کارشناس آمریکای لاتین با تاکید بر این که نوع تعامل آمریکا با کوبا در سال‌های گذشته باعث شده بود که عرصه برای حضور چین و روسیه در آن منطقه فراهم شود، افزود:‌ با اعمال تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا علیه کوبا و قرار دادن نام این کشور در فهرست حامیان تروریسم، مشکلات زیادی برای کوبا به لحاظ اقتصادی و دسترسی نداشتن به بازار جهانی ایجاد شده بود و آمریکایی‌ها در دوران جدید دیپلماسی خود برای این که بتواند جلوی نفوذ اقتصادی چین و روسیه به‌خصوص چین را در این منطقه بگیرند، اقدام به برقراری روابط با کوبا کردند چنان که در حال حاضر شاهد آن هستیم که شرکت‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا به کوبا رفت و آمد دارند.

ایزدی در مورد واکنش کشورهای آمریکای لاتین به تغییر ایجاد شده در روابط دو کشور کوبا و آمریکا افزود: حتی کشورهای هم‌سو با کوبا که بعضا به نوعی با ایالات متحده آمریکا مخالف هستند از جمله ونزوئلا از این عادی‌سازی روابط استقبال کردند و با این موضوع موافقت کردند.

وی در مورد تاثیر این اقدام در جایگاه آمریکا در منطقه آمریکای لاتین و احتمال این که آمریکا بخواهد باز سیاست‌های گذشته خود را در این منطقه دنبال کند، اضافه کرد:‌ بعید است که آمریکا نگاه قبلی را به آمریکای لاتین داشته باشد و همان‌طور که چندی پیش وزیر خارجه این کشور تصریح کرد آمریکا دیگر به آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت خود نگاه نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N843819

وبگردی