آفتاب

نگرانی از نفوذ داعش به کشورهای حوزه اسکاندیناوی در قالب پناهجویان

نگرانی از نفوذ داعش به کشورهای حوزه اسکاندیناوی در قالب پناهجویان

دولت های سوئد و نروژ به خاطر رشد گرایش های رادیکال در خاک خود و نفوذ تروریست ها به این منطقه در قالب افراد پناهجو ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، به گفته مقامات پلیس نروژ یک درصد از پناهجویانی که عازم شمال اروپا می شوند با تروریسم ارتباط دارند. بر این اساس10 نفر از هزار نفری که کمیساریای عالی امور آوارگان نروژ خواستار پناه دادن به آنها شده است با طرف های تروریستی ارتباط محکمی دارند.

در همین رابطه «اریک مولستاد» سخنگوی پلیس نروژ گفت: متأسفانه تلاش هایی از جانب افرادی که نیت های پلید برای سوء استفاده از ارائه کمک به پناهجویان در نروژ، وجود دارد. علاوه بر این سرویس های اطلاعاتی نروژ نگران سفر عناصر افراطی دارنده گذرنامه نروژی به خاورمیانه به منظور پیوستن به گروه های تروریستی و سپس بازگشت آنها به این کشور است.

نهادهای دولتی اعلام کرده اند که 120 تا 140 نفر از شهروندان و افراد مقیم در نروژ از آگوست تا کنون 2012 به عراق و سوریه سفر کرده اند. بر این اساس شمار افراطی های اروپایی که به گروهک تروریستی داعش پیوسته اند 5 الی 6 هزار نفر برآورد می شود که 5 الی 10 درصد آنها پاسپورت کشورهای حوزه اسکاندیناوی دارند.

گفتنی است کشورهای اروپایی بیم آن را دارند که عناصر افراطی دارنده پاسپورت اروپایی برای انجام حملات تروریستی به این کشورها بازگردند.

کد N843796

وبگردی