آفتاب

خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی همچنان زیر یک علامت سوال بزرگ

خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی همچنان زیر یک علامت سوال بزرگ

مدیر دپارتمان کنترل سلاح و منع گسترش تسلیحات در وزارت امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) گفت، شک و تردید در ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه تا 2020 همچنان در روابط بین الملل یک نگرانی جدی باقی می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میخاییل اولیانف، مدیر دپارتمان کنترل سلاح و منع گسترش تسلیحات در وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای به خبرگزاری نووستی گفت: گفتن این مساله دشوار است اما به هر صورت دستور و فرمان کنونی درباره ناحیه عاری از تسلیحات کشتار جمعی منقضی شده و دستور جدید به نظر ممکن است تنها در جریان کنفرانس بعدی بررسی در 2020 تایید شود. به این معنا که در پنج سال آینده این مساله همچنان یک نگرانی جدی در روابط بین‌الملل باقی خواهد ماند.

در آوریل 2015، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه معتقد است این اشتباه است که کنفرانسی درباره ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه برگزار نشود. روسیه با اتحادیه عرب، اسرائیل و ایران و با هدف تضمین دیالوگی جامع با کشورهای خارج از منطقه در این باره همکاری می‌کند.

وی افزود: مذاکرات درباره ایجاد چنین منطقه‌ای در خاورمیانه ممکن است بیش از یک سال به طول بینجامد.

در 1990 مصر پیشنهاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه را ارایه کرد. کنفرانس بازبینی ان پی تی نیز خواستار ایجاد چنین منطقه‌ای در خاورمیانه در 1995 شد.

انتهای پیام

کد N843638

وبگردی