آفتاب

ارتش افغانستان: طالبان داعش را در غرب افغانستان نابود کرد

ارتش افغانستان: طالبان داعش را در غرب افغانستان نابود کرد

طالبان افغانستان ادعا می کنند که داعش را با تلفات و اسارت افرادش، به صورت کامل در ولایت فراه متلاشی کردند.


به گزارش وب سایت شبکه خبری العربیه، مقامات ارتش افغانستان در ولایت فراه می گویند که در جنگ شدید اخیر میان طالبان افغانی و تروریستان داعشی که از روزجمعه 30 ماه مه تا نزدیک یکشنبه 31 مه ادامه داشت، 15 تن از داعشیان کشته، 11 تن زخمی، 12 تن اسیر و 41 تنشان هم به صورت داوطلبانه تسلیم جنگجویان طالبان شدند.

این جنگ در شمال ولسوالی اناردره ی ولایت فراه، جایی نزدیک به جنوب ولسوالی شیندند هرات صورت گرفته بود.

حنیف رضایی، سخنگوی ارتش ولایت فراه در گفتگوی با خبرگزاری جمهورنیوز گفت: "این درگیری از حوالی ساعت 7 شام روز شنبه آغاز و تا نزدیک شام روز یکشنبه ادامه داشت".

بنا بر گفته های وی؛ در میان 15 تن از کشته شدگان تروریستان داعش، سیدمحمود حسینی، یکی از فرماندهان برجسته ی داعش حضور دارد.

او علاوه می کند که طالبان توانسته اند 12 تن از تکفیریان داعش را به صورت زنده دستگیر کنند که در این جمع، فردی به نام "عبدالرزاق مهدی" سردسته ی این گروه تروریستی که وظیفه ی جلب و جذب، فرماندهی و تدارکات داعش را در تمامی ولایت فراه داشته به چشم خورده است.

رضایی افزود که علاوه بر این فرد، 11 تن دیگر از نیروهای داعشی زخمی شده اند.

این مقام افغانی علاوه گفت: "طی درگیری های 24 ساعت گذشته، 41 تن از طالبانی که به تروریستان داعشی پیوسته بودند، پس از فشارهای سنگین جنگ، همراه با تمامی امکانات و تجهیزات خود، مجددا به طالبان پیوسته اند".

سخنگوی ارتش افغانستان در ولایت فراه تصریح می کند که 8 عراده توپ با وسایله نقلیه ی گروه داعش هم پس از پایان جنگ به دست طالبان افتاده است.

او در صحبتهای خود گفت که طالبان هم در این درگیری ها 5 کشته و 7 زخمی داشته اند.

تاکنون در مورد این درگیری ها در وبسایت رسمی طالبان، چیزی نوشته نشده است.
تاریخچه ی داعش در غرب افغانستان

گروه تروریستی – تکفیری داعش، از حدود 2 سال قبل به این سو در مناطقی از ولسوالی خاک سفید ولایت فراه ظهور کرد.

از همان ابتدای حضور، افرادی همچون مولوی عبدالرزاق مهدی و مولوی منصور، کسانی که از بدنه طالبان منظقه فراه جدا شده بودند، فرماندهی و یا رهبری داعشیان را بر عهده گرفتند.

گروه داعش در این مدت در ولسوالی خاک سفید، فعالیت و یا تحرکات خاصی را نداشت و بیشتر به یارگیری و آموزشهای نظامی می پرداخت.

حدود 6 ماه پیش مقامات محلی فراه گفته بودند که تعداد این نیروها به 350 تن رسیده است که در میان آنها اتباع خارجی و به ویژه عرب هم حضور دارند.

در ماه های اخیر، گزارش هایی مخایره شده بود که شورای مرکزی طالبان در کویته پاکستان حضور داعش را در خاک سفید برای خود مخاطره آمیز دانسته و به نیروهایش فرمان بیرون راندن اعضای این گروه را از ولایت فراه داده بود.

طالبان از آن زمان تهدید و یا اخطارهای زیادی را به داعش داده بودند، اما اوج این درگیری ها از اواخر ماه آوریل سال جاری در خاک سفید آغاز شد که پس از حداقل دو هفته زد و خورد، گروه داعش از خاک سفید رانده شد و در مناطق سرگردان و گل شتر ولسوالی اناردره فراه به صورت کامل از بین رفت.

مسوولان نظامی غرب افغانستان می گویند: گروه داعش در هیچ جای دیگر این حوزه، حضور ندارد.


درگیری ارتش  افغانستان مستقر در فراه با داعش

در مدتی که نیروهای طالبان و داعش با یکدیگر مشغول درگیری بودند، نیروهای امنیتی فراه و به خصوص ارتش در حالت آماده باش به سر می بردند.

ارتش افغانستان در ولایت فراه گفته بود، در صورتی که درگیری های این دو گروه وارد مناطق مسکونی و غیر نظامیان شود، به دفاع از مردم، عملیات خود را آغاز می کند.

در آخرین مورد از بمباران هوایی ارتش بر مواضع طالبان و داعش در ولسوالی اناردره، 12 تن از هر دو طرف کشته شدند.
مقامات فراه گفته بودند که در این حملات هوایی، 5 داعشی هم از بین رفته اند.

52261

کد N843455

وبگردی