آفتاب

زندان بوکای آمریکا در عراق، مرکز رشد و ظهور داعش

زندان بوکای آمریکا در عراق، مرکز رشد و ظهور داعش

شش سال پس از تعطیلی زندان آمریکایی "بوکا" در عراق، جزئیات جدیدی از عناصر زندانی آن فاش می‌شود که قابل تامل است. رهبر کنونی داعش سال‌ها در آنجا بود و این محل با تجمیع افراطی‌ترین افراد، اجازه داد تا گروه تروریستی داعش شکل بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه دیلی میل، زندان آمریکایی بوکا در عراق که پس از حمله سال 2003 به عراق فعال شد سرعت تشکیل داعش را افزایش داد چرا که مامن رادیکال‌ترین افراد بود و به آنها اجازه داد تا این سازمان تروریستی خطرناک را تشکیل دهند.

بین 2003 تا 2009 بوکا بیش از 100 هزار تن را در خود جای داده بود که در میان آنها چهره‌هایی از جمله ابوبکر بغدادی، خلیفه خود خوانده داعش دیده می‌شود. در واقع بدترین تروریست‌ها در کنار یکدیگر جمع شدند و آنها بارها فرصت داشتند تا علیه آمریکایی‌ها توطئه تروریستی کنند چرا که نگهبان‌های آمریکایی زبان عربی را نمی‌فهمیدند. تروریست‌ها اطلاعات تماس خود را در داخل جعبه‌ کوچکی که آمریکایی‌ها در اختیار آنها قرار داده بودند می‌گذاشتند تا پس از آزادی با یکدیگر در تماس باشند. طی این سال‌ها کمپ بوکا فرصتی را برای ائتلاف رهبران صدام برای تشکیل داعش ایجاد کرد. در میان افراد زندانی می‌توان به رهبر کنونی داعش اشاره کرد که پیش از آزادی در سال 2009 سال‌ها زندانی بود.

سال گذشته نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای گفت که آمریکا اشتباهات فاحشی در نحوه استفاده از کمپ بوکا انجام داده است.

میچل گری 48 ساله که گارد سابق کمپ بوکا بود از تنفری که در چهره زندانیان دیده می‌شد، سخن گفت. وی به زبان عربی کاملا تسلط داشت.

وی می‌گوید: بغدادی و سایرین پیش از بازداشت افراطی‌ها خشنی بودند و قصد حمله به آمریکا را داشتند. مدتی که آنها حبس بودند بر افراطگری آنها افزود و این فرصت را به آن‌ها داد تا اهداف خود را پیگیری کنند. به عنوان مثال در این کمپ افراد فوق‌العاده خطرناک در کنار افرادی قرار می‌گرفتند که اصلا مرتکب هیچ خلافی نشده‌اند. زندان‌های ائتلاف به محلی برای جذب و آموزش تروریست‌هایی تبدیل شد که آمریکا اکنون برای مقابله با آنها می‌جنگد.

زندان آمریکایی بوکا هیچ گاه خبر ساز نشده بود و در ازای آن تاسیسات بازداشت "ابوغریب" توجه رسانه‌ای بسیاری را به خود جلب کرد که از بدرفتاری با زندانیان عراقی نشات می‌گرفت. با این حال شش سال پس از بسته شدن بوکا ابعاد جدیدی فاش می‌شود که به بخش نامطلوب تاریخ پس از حمله به عراق تبدیل شده است.

انتهای پیام

کد N843450

وبگردی