آفتاب

نیروهای مردمی عراق به کمک سوریه در جنگ علیه داعش می‌روند

نیروهای مردمی عراق به کمک سوریه در جنگ علیه داعش می‌روند

تحول نظامی جدیدی در سوریه در حال رخ دادن است. هم‌پیمانان عراقی و لبنانی ارتش سوریه با هماهنگی ارتش این کشور تلاش می‌کنند از دست دادن استان إدلب و پیشروی داعش در شرق سوریه را جبران کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، فرماندهی بسیج مردمی در عراق تصمیم گرفته است تا در کنار هم‌پیمانان خود در سوریه بجنگد. این تصمیم در موازات با مدیریت مختلفی است که دولت سوریه اعمال می‌کند و همچنین در کنار تصمیم شفاف حزب الله برای گسترش نفوذ خود در سوریه صورت گرفته است.

امروز محور مقاومت تصمیم خود را گرفته است تا زمام امور را مجددا در دست بگیرد و به روش متفاوتی عمل کند این مساله در آینده‌ای نزدیک با روشی هجومی و نه دفاعی آشکار خواهد شد.

لزوم قوت گرفتن روابط عراق و سوریه به صورت آشکار در سخنان ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در کنفرانس خبری با همتای ارمنستانی خود در دمشق ظرف چند روز قبل آشکار شد.

وی گفت: ما معتقدیم که ما با دشمن مشترک مواجه هستیم و ایمان داریم که ما و برادرانمان در یک جبهه قرار داریم. اما همکاری میان ما به این سطح از خطری که ما به آن مواجه هستیم نرسیده است این دو کشور این مساله را درک کرده‌اند که باید در کنار هم بجنگند.

امروز عراق به سوریه کمک می‌کند اما این کمک رسانی از سوی همان گروه‌هایی است که آزادسازی شهرهای عراق را در سایه سست بودن ارتش این کشور بر عهده گرفته‌اند.

گروه‌های عراق امروزه چیزی شبیه فرماندهی مرکزی تصمیم گیرنده سیاسی مشخصی دارند که بیشترشان در نبرد با نیروهای اشغال‌گر آمریکایی حضور داشتند.

در همین حال و علی رغم اینکه حضور عراقی‌ها در سوریه در گذشته و پس از انتقال اولویت گروه‌های عراقی برای نبرد در داخل کشورشان پس از سقوط موصل کم رنگ شد اما با بیشتر شدن خطر داعش در طول مرزهای مشترک این مساله ایجاب شد که هرچه سریعتر جبهه‌ها یکپارچه شوند.

درحال حاضر قرار است که یک محور (محور مقاومت) علیه یک محور دیگر (تروریست‌ها) بجنگد و هزاران تن از نیروهای بسیج مردمی وارد سوریه شوند و این امر همزمان بان تحول عمل در میزان حضور نظامی و مشورتی حزب الله است.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان چند روز قبل در نشست‌های داخلی گفته بود اوضاع در یمن، عراق و لبنان ما را به هیچ وجه نگران نمی‌کند. اما دشواری‌های واقعی در سوریه وجود دارد. محور مقاومت مسائل را با جدیت مورد توجه قرار داده و می‌داند که در آینده‌ای نزدیک باید در سوریه دست به تحرکاتی بزند.

این اظهارات سید حسن نصرالله تاکیدی بر این امر است که گسترش دامنه حضور حزب الله در سوریه در این چارچوب است و نبرد شدید خواهد بود و حضوری گسترده‌تر و جانفشانی‌های بیشتری را می‌طلبد.

انتهای پیام

کد N843392

وبگردی