آفتاب
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

چیزی جز لغو تحریم‌ها درمقابل گام‌های اعتمادساز ایران پذیرفته نیست

چیزی جز لغو تحریم‌ها درمقابل گام‌های اعتمادساز ایران پذیرفته نیست

آصفری با بیان اینکه هیچ موضوعی جز لغو تحریم ها در مقابل گام های ایران قابل قبول نیست گفت: اگر آنها بحث تعلیق تحریم ها را مطرح می کنند هیچ ضمانتی نیست که در آینده تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه «رویداد»  رادیو گفتگو اظهار کرد: اگر طرف غربی بحث تعلیق تحریم ها را مطرح می کند، هیچ ضمانتی وجود ندارد که در آینده تحریم های جدیدی را با عناوین دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کند.

آصفری با اشاره به پایان یافتن نشست معاونین، گفت: امروز بحث بازرسی های غیر متعارف از سایت های نظامی جمهوری اسلامی ایران مطرح است که در هیچ کجای پروتکل الحاقی اشاره نشده که کشوری اجازه بازدید از این محل ها را بدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دو مورد بازرسی ۱۰ سال گذشته آژانس از سایت های نظامی جمهوری اسلامی را به واژه شخم زدن تعبیر کرد و افزود: آژانس هیچگونه اقدام نظامی که نشان دهنده فعالیت هسته ای باشد را در این مکان ها مشاهده نکرد و امروز در حالی چنین موضوعی را مطرح می کند که روند مذاکرات رو به پایان است.

آصفری این موضوع را نشان از زیاده خواهی طرف مقابل دانست و گفت: این مسئله از طرف ما منتفی شده است؛ اما طرف مقابل همچنان بر این موضوع اصرار دارد که بازدید از مراکز نظامی ما را دنبال کند و از متخصصان هسته ای ما بازجویی کند.

وی با اشاره به اظهارات عضو ارشد مذاکره کننده کشورمان، تصریح کرد: آقای عراقچی عنوان کردند که این موضوع مطرح نشده است؛ ولی طرف مقابل هنوز پافشاری می کند و اگر بخواهد این روند را دنبال کند، چندان نمی توان امیدوار بود.

آصفری گفت: ما به جهت دو موضوع مذاکره می کنیم. یکی اینکه طرف مقابل متوجه شود فعالیت های ما در چارچوب پادمان و صلح آمیز است؛ دیگر آنکه چهار گروه تحریم های ناجوانمردانه برداشته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: وقتی طرف مقابل از ما توقع دارد بخش اعظم اورانیوم را اکسید کنیم یا قلب رآکتور اراک را کنار بگذاریم، در مقابل نباید جنسی ناجور را در اختیار ما بگذارند که با اقدامات جمهوری اسلامی یکسان نباشد.

وی با اعلام اینکه هیچ موضوعی جز لغو تحریم ها در مقابل گام های اعتمادساز جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست، یادآور شد: اگر آن ها بحث تعلیق تحریم ها را مطرح می کنند، هیچ ضمانتی وجود ندارد که در آینده تحریم های جدیدی را با عناوین دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع نکنند.

در ادامه این بحث حسین روزبه کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: همانطور که آقای عراقچی مطرح کردند، یکسری نقاط اختلافی همچنان وجود دارد و بنظر می رسد جمع بندی این دور از مذاکرات نسبت به آخرین وضعیت پرونده هسته ای، پیشرفت چشم گیری نداشته باشد.

وی به مذاکراتی مبنی بر راهکارهای جایگزین بازرسی از مراکز نظامی کشورمان اشاره کرد و افزود: احتمالا یکی از موارد قطعی و اصلی اختلاف طرفین همین نقطه است که چگونه باید حل و فصل شود؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده هیچ دسترسی و شرایط ویژه ای را در مذاکرات نمی پذیرد.

کد N843076

وبگردی