آفتاب

رئیس‌جمهوری جیبوتی: به زودی توافقنامه امنیتی با ریاض امضا می‌کنیم

رئیس‌جمهوری جیبوتی: به زودی توافقنامه امنیتی با ریاض امضا می‌کنیم

رئیس جمهوری جیبوتی ضمن تاکید بر حمایت کشور خود از "تلاش‌های عربستان برای تحقق ثبات در یمن"، روابط میان کشور خود با ریاض را "دوستانه و تاریخی" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسماعیل عمر گوله، رئیس جمهوری جیبوتی در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة روابط میان کشور خود با عربستان را "دوستانه، ممتاز و تاریخی" توصیف کرد و گفت که به زودی توافق نامه امنیتی میان این دو کشور امضا می‌شود.

وی ضمن تاکید بر حمایت جیبوتی از "تلاش‌های عربستان برای تحقق ثبات در یمن"نسبت به سوء استفاده القاعده از شکاف در اوضاع کنونی این کشور هشدار داد.

رئیس جمهوری جیبوتی تاکید کرد: روابط شخصی من با علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن از زمان برکناری وی قطع شده است. علی عبدالله صالح هیچ گونه سرمایه‌گذاری‌ یا املاکی در جیبوتی ندارد و هیات بازرسی سازمان ملل این مساله را تایید کرده است.

وی با بیان اینکه "بهار عربی" مصیبتی است که عراق، تونس، لیبی، سوریه و یمن را ویران کرده است ادعا کرد که اگر مواضع عربستان نبود ویرانی زیادی در کشورهای عربی به وجود می‌آمد.

رئیس جمهوری جیبوتی از عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل کمک 200 میلیون دلاری این کشور قدردانی و تاکید کرد که کشور وی هیچ گاه دفتری را برای اسرائیل در خاک خود باز نخواهد کرد.

وی در اظهارات خصمانه علیه محور مقاومت حزب الله لبنان را "فتنه بزرگ" خواند و گفت: روابط ما با ایران خوب نیست و ما تلاش می‌کنیم تا با این کشور روابط نداشته باشیم. ما از ایران نمی‌ترسیم و حتی نمی‌خواهیم سفارتی در تهران داشته باشیم یا اینکه سفارت ایران در کشور ما باز شود. برای تاسیس سفارت در دمشق نیز تلاش نکرده‌ایم چرا که سوریه با عضویت جیبوتی در اتحاد عرب مخالفت کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه توافق نامه‌ای با پکن برای ایجاد پایگاه‌ نظامی در جیبوتی صورت گرفته، گفت: در صورتیکه میانجیگری قطر در حل درگیری‌ها میان جیبوتی و اریتره شکست بخورد ما مجبور می‌شویم به جامعه بین‌الملل متوسل شویم.

انتهای پیام

کد N843055

وبگردی