آفتاب

نوبخت: مردان دیپلماسی برای شکستن تحریم در تلاشند

نوبخت: مردان دیپلماسی برای شکستن تحریم در تلاشند

سخنگوی دولت گفت: نمایندگان ما در این مذاکره و مردان دیپلماسی ما با همه توان در تلاشند و همه مساعی خود را برای شکستن حلقه تنگ تحریم به کار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به انتقاد برخی از صدا و سیما مبنی بر این که به حد کافی نظرات مخالفان را منعکس می کند و گاهی اوقات لحن و روشی که اتخاذ می کند استهزا و تمسخر است، گفت: افکار عمومی قضاوت می کند.
وی با بیان این که مذاکره کنندگان ما به هیچ عنوان روحیه خود را از دست نمی دهند، افزود: مطمئن باشید این مسایل در دولت و نمایندگان ما در مذاکرات تاثیر سوء ندارد اما افکار عمومی به دقت رصد می کند و به وقت راجع به آن اظهار نظر خواهد کرد.
**رشد 190درصدی صادرات خودرو
سخنگوی دولت همچنین اظهار داشت: تولید خودروهای سواری در سال گذشته 55.9 درصد نسبت به سال 92 افزایش داشت. 27هزار دستگاه خودروی تولید داخل کشور در سال 1393 صادر شد که نسبت به سال 92، 190درصد رشد داشت.
**گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی
سخنگوی دولت با اشاره به تاکیدات هفته گذشته رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی گفت: پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، به تک تک وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی اعلام کردیم که کدام سیاست های 24 بندی متوجه آن دستگاه است.
نوبخت افزود: اکنون پس از گذشت یک سال هر کدام از دستگاه ها در حال گزارش برنامه ها و اقدامات خود در شورای اقتصاد هستند که امروز در این جلسه گزارش عملکرد اجرای برنامه سیاست اقتصاد مقاومتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت را ارایه می کنم.
وی ادامه داد: طی سال 93 از زمان ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تا پایان سال، افزایش تولید در بخش فولاد خام 7.4 درصد و محصولات فولادی 2.3 درصد بوده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: همچنین تولید در بخش صنعت از 13.3 میلیارد دلار در سال 92 به 13.6 میلیارد دلار در سال 93 با رشد 2.3 درصد افزایش داشت.
نوبخت با بیان این که واردات روند کاهنده ای نشان می دهد، گفت: در زمینه مواد اولیه و واسطه ای یک درصد و مواد مصرفی 30 درصد کاهش واردات داشتیم.
وی افزود: صادرات غیرنفتی در هفت ماهه سال 93 نیز 19 درصد رشد داشت و به رقم 26.9 میلیارد دلار رسید. همچنین صادرات محصولات پتروشیمی از 10.7 میلیارد دلار در سال 92 به 14.2 میلیارد دلار در سال 93 افزایش داشت که رشد 32 درصد را در این صنعت نشان می دهد.
**کاهش هزینه های جاری و افزایش اعتبارات عمرانی
سخنگوی دولت با اشاره به کاهش قیمت نفت و درآمدهای ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی، گفت: از دیگر سیاست های کلی اقتصاد این بود که هزینه های جاری رفته رفته کاهش یابد و ما در اعتبارات عمرانی متمرکز شویم به همین دلیل دولت بخشنامه یا دستورالعمل 12 ماده ای تهیه کرد تا بتوانیم حداقل 6 هزار میلیارد تومان در سال 94 از اعتبارات جاری صرفه جویی و به اعتبارات عمرانی بیفزاییم.
نوبخت ادامه داد: مجلس در ماده واحده تصریح کرده است که دولت باید حداقل 30 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی اختصاص دهد و با توجه به این که طرح های عمرانی ناتمام بسیاری وجود دارد تلاش در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی به دولت کمک می کند تا در اعتبارات جاری صرفه جویی و به اعتبارات عمرانی بیفزاید.
به گفته وی پیش بینی این است که در سال جاری 40 هزار میلیارد تومان از مطالبه پیمانکاران و هزینه مربوط به سرمایه گذاری در طرح های عمرانی تادیه شود.
نوبخت اضافه کرد: بر همین اساس دستورالعملی تهیه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف شد در تنظیم موافقت نامه ها و تخصیص اعتبار، 12 موضوع تدوین شده در این راستا را رعایت کند تا بتوانیم 6 هزار میلیارد تومان صرفه جویی کنیم.
** وزارت تعاون مامور حذف افراد پردرآمد از یارانه
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حذف یارانه افراد پردرآمد گفت: با توجه به تصریح این موضوع در ماده 20 قانون، این اقدام باید انجام شود به همین دلیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور شد تا اطلاعات را از پایگاه های اطلاعاتی مختلف جمع آوری و افراد پردرآمد را شناسایی کند تا بتوانیم قانون را اجرا کنیم.
وی شناسایی اقشار پردرآمد جامعه را دشوار دانست و اظهار داشت: درآمد یک وجه است، گاهی ممکن است فردی درآمدش بالا باشد اما هزینه های زندگی زیادی داشته باشد به عنوان مثال خانه نداشته یا بیمار صعب العلاج در منزل داشته باشد، بنابراین شناسایی افراد پردرآمد کار پیچیده ای است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: اما با این حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور است تا آن جا که می تواند، مطمئن شود و این کار را انجام دهد اما اگر اشتباهی هم در حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه انجام شد، برای بازبینی فرصت گذاشته شود.
نوبخت ادامه داد که وزارت تعاون جدیت خود را برای حذف افراد پردرآمد به کار گرفته است.
** تجمعات غیرقانونی خلاف شرع هم هست
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی به تجمعات غیرقانونی اخیر در اعتراض به روند مذاکرات هسته ای گفت: با وجودی که رهبر معظم انقلاب این امکان را فراهم کرد تا همه نظرات خود را بیان کنند و همان طور که اشاره شد در دانشگاه ها گفت و شنودهای دو طرفه و میزگردهایی انجام شد و صدا و سیما هم به صورت مفصل آن را پوشش داد.
نوبخت افزود: انتظار می رفت کسانی که دغدغه دارند یا اصطلاحا دلواپسند، فرصت داشته باشند دغدغه های خود را که برای دولت محترم و شنیدن آن لازم است، منعکس کنند.
وی ادامه داد: اما این تجمع ها غیرقانونی بود و باید بدانند این کار غیرقانونی بنا به دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و حتی رهبر معظم انقلاب خلاف شرع است و این تجمعات غیرقانونی که فراتر از بیان نظرات که اکنون در محافل قانونی انجام می شود، خلاف شرع به شمار می رود که آن ها در حال انجام آن هستند.
سخنگوی دولت اظهار داشت: گفتار و رفتار این عده باید با هم منطبق باشد زمانی که به شرع اعتقاد داریم باید در رفتارمان هم آن را رعایت کنیم.
نوبخت تصریح کرد: در مورد لغو سخنرانی دکتر مطهری در کرج یا موارد این چنینی، صرف نظر از این که آقای دکتر مطهری شخصیتی اصیل، فهیم، دلسوز انقلاب و صاحب نظر است و باید نظراتش را بشنویم، همان طور که هر کسی به خود اجازه می دهد که اگر نظر خلافی دارد در موقعیت های قانونی و هم به صورت تجمعات غیرقانونی اعلام کند، این حق را باید برای فرزند برومند و خلف شهید مطهری قایل باشیم که بتواند نظراتش را بگوید.
وی توضیح داد: غیر از بحث دکتر مطهری، همه استانداران و فرمانداران موظف هستند در راستای صیانت از حقوق قانونی و آزادی بیان، هر سخنرانی که دعوت می شود تلاش و این فرصت را ایجاد کنند تا همه افراد در چارچوب قانون نظرات خود را بگویند.
سخنگوی دولت ادامه داد: از وزیر کشور انتظار می رود که نهایت ساز و کار را در استان ها فراهم کند تا از این گونه مسایل تکرار نشود.
** اعتبارات عمرانی را کاهش نخواهیم داد
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اگر قیمت نفت همچنان کاهش یابد چه اقدامی از سوی دولت انجام می شود؟ گفت: متناسب با دریافت ها باید مدیریت تخصیص داشته باشیم، در واقع همین روشی که اکنون در حال انجام آن هستیم، برنامه ریزی و در هزینه های جاری صرفه جویی کنیم.
نوبخت با یادآوری این نکته که سرمایه گذاری در طرح های عمرانی به سیاست خروج از رکود و مهار تورم کمک می کند، توضیح داد: به همین دلیل تا جایی که امکان دارد اعتبارات عمرانی را کاهش نخواهیم داد.
** دستورالعمل کاهش سفرها و ماموریت های خارجی در دستگاه های اجرایی
سخنگوی دولت درباره کاهش سفرهای خارجی که یکی از بندهای دستورالعمل 12 ماده ای دولت مبنی برای صرفه جویی 6 هزار میلیارد تومانی است نیز گفت: هر سفر خارجی در دستگاه های اجرایی در کمیته ای بررسی می شود که به آن کمیته ابلاغ شده تا با سازوکار جدید در سال 94 اقدام شود.
نوبخت خاطرنشان کرد: اگر این سفرها و ماموریت ها در این کمیته تایید نشود، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتبار آن را تخصیص نخواهد داد.
** دولت اگر منابع داشته باشد مضایقه نمی کند
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگر درباره این که طرح هایی در مجلس مطرح است که ممکن است برای دولت بار مالی داشته باشد، گفت: طبق اصل 85 قانون اساسی، مجلس نمی تواند طرح هایی را که بار مالی دارد تصویب کند و اگر هم تصویب شود، شورای نگهبان آن را تایید نمی کند.
نوبخت ادامه داد: باز قضاوت با افکار عمومی خواهد بود که آیا این اقدام برای رفع مشکلات است که ان شاءالله هم همین طور است و نمایندگان علاقه مند هستند مشکلات مردم حل شود اما باید بدانند خود دولت اگر منابعی هم داشته باشد، مضایقه نمی کند اما قانون اجازه تکلیف به دولت در حالی که منابع آن را ندارد، نخواهد داد.
** تلاش دولت برای ایجاد فضای کسب و کار
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره این موضوع که ایرانیان مقیم خارج منابع مالی فراوانی دارند، گفت: واقعیت همین است. ما تلاش می کنیم فضای کسب و کار را فراهم کنیم و سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز منتظر ثبات وضعیت هستند و نتیجه مذاکرات در تصمیم گیری آن ها موثر است.
نوبخت افزود: بنابراین یکی از دلایلی که ما تلاش می کنیم مذاکرات با حفظ حقوق ملت ایران به نتیجه مثبت برسد و به یک توافق جامع دست یابیم همین است که بتوانیم از این سرمایه گذاری برای رشد و توسعه کشور استفاده کنیم.
** طرح تحول سلامت با قوت ادامه می یابد
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا حرکت طرح تحول سلامت کند شده است؟ گفت: این طور نیست. این طرح در سال 94 هم با قوت ادامه می یابد و یکی از موفقیت های دولت است، ما سعی می کنیم مشکلات مالی این طرح را برطرف کنیم.
کد N843035

وبگردی