آفتاب

راهکار «پترائوس» برای شکست داعش

راهکار «پترائوس» برای شکست داعش

رئیس سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) با بیان اینکه فقط با قوه «قهریه» نمی توان داعش را شکست داد راهکاری را برای مقابله با این گروه تروریستی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «دیوید پترائوس» ژنرال نام آشنای آمریکایی که بعد از کسب موفقیت در جنگ با طالبان و القاعده در افغانستان و عراق محبوبیت زیادی را کسب کرده و به ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رسیده بود و بسیاری از وی به عنوان یکی از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ یاد می کردند به بیکباره با فاش شدن رابطه خارج از چارچوب با یک زن، تمامی افتخارت گذشته را از دست داد اکنون در قالب یک کارشناس نظامی راهکاری را برای شکست داعش ارائه کرده است. 

وی در گفتگو با بی بی سی گفت که ترکیبی از عملیات نظامی و روش های سیاسی تنها راه شکست داعش است.

پترائوس در گفتگویی با جاناتان مارکوس، گفت مقابله با افراط‌ گرایان که در چنین سطحی فعالیت دارند فقط از طریق قوه قهریه امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه داعش دشمن سرسختی است گفت: این گروه در حقیقت یک نیروی نظامی متعارف است که در آن فاکتورهایی از ستیزه‌جویی، و البته همچنین رگه‌های بسیار مشخصی از تروریسم، وجود دارد.

پترائوس در مورد مقایسه القاعده با داعش گفت: القاعده دارای ریشه‌های بزرگتری در عراق بود و نیروهای بیشتری در مقایسه با داعش داشت.

او تصرف اخیر رمادی ، مرکز استان انبار عراق، از سوی داعش را شکستی استراتژیک خواند زیرا که نشان داده شد که در چارچوب فعالیت های داعش و اینکه آنها در حال دفاع و یا شکست هستند، به نوعی (ادعایی) توخالی بوده است.

پترائوس در عین حال گفت: این اتفاق یک عقب نشینی بزرگ بوده است. در چنین زمانی باید به استراتژی نگاه کنیم. به تغییراتی که باید انجام داد. به تلاشهایی که باید افزایش یابند؛ و من فکر می کنم که اینها چیزهایی است که درحال انجام هستند.

ژنرال پترائوس پس از فرماندهی نیروهای بین‌ المللی در عراق و افغانستان، رئیس سازمان سیا شد. اما به دنبال آشکار شدن روابط خارج از ازدواجش، مجبور به کناره‌ گیری از این مقام گردید.

کد N843017

وبگردی