آفتاب

وداع سوادکوه با کاروانسرای شاه عباسی

وداع سوادکوه با کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی در گدوک، در میان اختلافات مرزی دو استان مازندران و تهران در حال از بین رفتن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، مازندران را مهد گردشگری کشور می‌دانند اما اعتباراتی که در این زمینه به این منطقه تعلق می‌گیرد در اندازه اعتبارات محلی با هزینه‌های ملی است.

از سویی وجود جاذبه‌های شگرف و زیبای طبیعی در استان مازندران در بسیاری موارد موجب مغفول ماندن و در برخی موارد از میان رفتن آثار طبیعی و تاریخی می‌شود.

"کاروانسرای شاه عباسی" در ۲۵ کیلومتری جنوب ورسک، در گردنه گدوک واقع شده است.

این کاروانسرا مربوط به دوران حکومت شاه عباس صفوی است و به همین دلیل به آن "کاروانسرای شاه عباس" نیز گفته می‌شود.

این کاروانسرا براساس گزارش میراث فرهنگی شهرستان سوادکوه در 1379.07.16 با شماره ثبتی 2597 توسط سازمان میراث فرهنگی استان مازندران به ثبت رسیده و سال‌ها جزء آثار تاریخی استان مازندران محسوب می‌شده است.

اما اکنون هویت این بنای تاریخی درگیر اختلافات و کم‌مهری‌هایی شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با ایسنا مسئولیت حفظ و مرمت این بنا را مربوط به استان تهران دانست و اعلام کرد: کاروانسرای شاه عباسی از لحاظ مرمت و حفاظت زیر نظر شهرستان تهران است.

مهدی ایزدی افزود: کاروانسرای شاه عباسی از لحاظ کاربردی در زمره راهدارخانه مازندران است و میراث مازندران هیچ‌گونه دخل و تصرف و مسئولیتی در برابر این بنا ندارد.

به گزارش ایسنا، کاروانسرایی که می‌توانست با جذب گردشگر رونق اقتصادی را به منطقه محروم سوادکوه هدیه کند اکنون زیربار خروارها آهن سرد، ماشین‌آلات مکانیزه و برف‌روب راهداری گدوک در حال قد خم کردن است و بازی‌ها و کشمکش‌های سیاسی هر روز جراحت زخم‌هایش را عمیق‌تر می‌کند.

وداع سوادکوه با کاروانسرای شاه عباسی

وداع سوادکوه با کاروانسرای شاه عباسی

انتهای پیام

کد N843016

وبگردی