آفتاب
رحیم پور در جمع خبرنگاران:

در تعیین حدود دریای خرز به دنبال برد- برد هستیم

در تعیین حدود دریای خرز به دنبال برد- برد هستیم

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه گفت:امیدواریم در طول ۱/۵ سال آینده بتوانیم در چند مورد اصلی که وجود دارد با احتساب برد- برد و اینکه کشورها از برخی از خواسته های خود تنازل کنند، به تفاهم دست یابیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رحیم پور نماینده ایران در رژیم حقوقی دریای خزر در حاشیه نشست تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در تهران در جمع خبرنگاران درباره نتایج این نشست و اینکه فکر می کنید نتیجه ای خواهد داشت گفت: این چهلمین جلسه ای است که با این موضوع برگزار می شود و فکر می کنم پیش از این حدود ۸ یا ۹ جلسه در تهران برگزار شده است و نزدیک ۲۰ سال است که این مذاکرات ادامه دارد و سیر صعودی داشته است و تفاهماتی انجام شده بخصوص در دولت جدید در ایران تقریبا ۹ تا ۱۰ جلسه برگزار شده است.

وی ادامه داد: توافق و تفاهماتی که بین ۵ کشور شده است نسبت به گذشته بیشتر بوده است اما کار هنوز به پایان نرسیده و در مورد مسائل اساسی و حساس و مسائلی که درباره آنها نظرات یکسانی نیست هنوز مشکلات باقی مانده است از این نظر تلاش می کنیم تا جلسه بعدی که سال آینده در سطح سران در آستانه خواهد بود مسائل را تا حدودی حل کنیم. نشست آستانه پنجمین نشستی است که در سطح سران برگزار می شود که این نشست ها از ترکمنستان شروع شده و در ایران، آذربایجان و روسیه نیز برگزار شد و بعدی در قزاقستان خواهد بود و امیدواریم در طول یک سال و نیم آینده بتوانیم در ۴ و ۵ مورد اصلی که وجود دارد با احتساب برد- برد و اینکه کشورها از برخی از خواسته های خود تنازل کنند به تفاهم دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست جمهوری اسلامی ایران است که در جلسات هم آنرا دنبال می کنیم و خوشبختانه قراردادهای خوبی غیر از کنوانسیون رژیم حقوقی که موضوع اصلی است به امضا رسیده و موافقت نامه هایی در همه زمینه ها داشته ایم.

وی درباره درصد های بهره وری از مرز آبی بیان کرد: موضوع ۵۰ درصد، ۲۰ درصد و غیره که مطرح می شود موضوعاتی است که فعلا نمی توانیم روی آن تمرکز کنیم. مهم این است که اصل انصاف در این دریاچه رعایت شود و حقوق ملت ها منظور شود. از این جهت نیز چانه زنی هایی وجود دارد و امیدواریم که این دریاچه دریاچه صلح و دوستی بوده و برای اقتصاد و ساحل نشینان دریاچه نیز مفید باشد.

در ادامه برات چیکوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور دریای خزر در حاشیه نشست گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در جمع خبرنگاران درباره نتایج این اجلاس گفت: که نتایج را بعد از پایان اجلاس می توانیم بیان کنیم اما اجلاس کارشناسان را که روز گذشته برگزار شد خوب ارزیابی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس باکو توانستیم گام های خوبی برداریم تصریح کرد: البته براساس دستورالعمل اجلاس روسای جمهور در آستراخان وارد عمل شدیم و امیدواریم بتوانیم برای اجلاس سران در آستانه متن لازم را فراهم کنیم.

 

 

 

 

کد N842995

وبگردی